In 1995 bracht de Spaanse constructeur Seat een nieuw wapen naar de F2-categorie van de internationale rallycompetitie: een Ibiza Cupra GTi met een door Lehman tot 225 pk opgefokte viercilinder. Dat bakje kreeg meteen een vliegende start, met winst in zijn categorie van de Acropolis Rally.
Seat domineerde vervolgens de klasse van 2-litermodellen in de tweede helft van de nineties (1996, 1997 en 1998), wat natuurlijk schreeuwde om een productiemodel waar ook Jan-met-de-pet mee kon uitpakken op café.
Zo geschiedde bijna. Op de Birmingham Motor Show in 1997 parkeerde het merk de Ibiza Cupra Sport F2, ook wel de R200 of simpelweg ‘Kit Car’ genoemd, onder de spots. Het was een zeer spectaculair ogende, voorwielaangedreven hete hatchback met dikke wielen, verbrede sporen, grote luchtinlaten – waaronder een hele speciale op de motorkap – en rasechte racespiegels.
Minstens even straf is dat hij over een manuele zesbak beschikte en dezelfde 2 liter in zich droeg had als het rallymodel. Het blok werd een beetje dichtgeknepen, en een ronde 200 pk lijkt anno 2022 niet meer zó veel, maar indertijd was zo’n vermogen in een compacte auto voldoende om liefhebbers te doen watertanden. Het was simpelweg de meest radicale Seat die fans tot dan toe hadden gezien.
Advertentie – lees hieronder verder
Jammer voor de fans
De bedoeling was om een zeer beperkte oplage van de Seat Cupra Sport F2 te verkopen, tien stuks in totaal. Zeer haalbaar, maar zover kwam het nooit. Er gaan geruchten de ronde dat Volkswagen, dat in 1990 de resterende aandelen van Seat had gekocht en het sindsdien een dochteronderneming mocht noemen, er niet voor stond te springen om de supersnelle Ibiza in productie te nemen. Er zouden stiekem toch een aantal exemplaren gebouwd zijn, maar die hadden naar het schijnt maar 150 pk in combinatie met een vijfbak en werden nooit gehomologeerd (zelfs niet in Groot-Britannië).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be