Niet alleen was het voor het eerst dat een Toyota-prototype van een waterstofauto met een verbrandingsmotor buiten Japan werd getoond, het was ons eigenste België dat de eer kreeg om de wagen te ontvangen. De fabrikant schreef de GR Yaris H2 namelijk in voor de Rally van Ieper om zijn kunnen te demonstreren. Aan het stuur: niemand minder dan Akyo Toyoda, de CEO van het merk en zelf een groot liefhebber van autosport. En zijn copiloot was evenmin de eerste de beste. Nog nooit van rallykampioen Juha Kankkunen gehoord?
Zoals in Japan
Toyoda nam als opener aan de rally deel onder het pseudoniem Morizo. “Ik ben Juha dankbaar voor zijn hoffelijkheid om mij te laten rijden,” aldus de topman. “De wegen waren hard, niet alleen glibberig maar ook smal, en het wegdek leek constant te veranderen. Ze waren vergelijkbaar met die van de rally van Japan. Met onze waterstofaandrijving laten we Europa zien dat we ook met deze technische oplossing koolstofneutraliteit kunnen bereiken”.
Geen première
In Japan heeft Toyota eerder al een Corolla voorzien van een op waterstof draaiende motor – de 1.6 turbo van de GR Yaris – in de racerij laten opdraven. Die wagen gaf het beste van zichzelf in verschillende races in de Super Takyu-serie en de 24 uur van Fuji. Laat ons hopen dat we in de (nabije) toekomst meer van zulke modellen in Europa zullen zien racen (als alternatief voor elektrische auto’s).
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be