Ooit plaatste Opel een V8 in een Omega

We denken vaak, maar onterecht, dat de Lotus Omega (1991) met zijn 377 pk sterke V6 de enige sportieve versie van deze berline was. Maar in de jaren 90 legde het Duitse merk de lat nog veel hoger door zijn topmodel te voorzien van een V8 om te kunnen rivaliseren met de grote premium merken.

Gepubliceerd op 19 september 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Het idee om de Omega uit te rusten met een V8 kwam waarschijnlijk voort uit de wens van Opel om het niveau van Duitse premiumfabrikanten te bereiken. In het bijzonder Audi, BMW of Mercedes die hun A6, 5 Reeks en E-Klasse met achtcilinders hadden uitgerust.

Omega V8.com prototype

In 1999 presenteerde Opel een prototype op het autosalon van Frankfurt. Dit voertuig was een beetje ineengeknutseld en luisterde naar de naam Omega V8.com. Het was uitgerust met de V8 LS1 van de Chevrolet Corvette en onderscheidde zich door een uitgebreidere uitrusting.

De Omega V8.com was ontworpen als mobiel kantoor. De ingenieurs gingen van start met de breakversie, die nog eens 130 mm werd verlengd om de passagiers meer ruimte te bieden. Er werd ook heel wat extra apparatuur toegevoegd: de achterbank werd gescheiden door een videoscherm van 9,5 cm, er was een internettoegang en een videoconferentiesysteem met verschillende camera’s en microfoons geïnstalleerd om een “handsfree” -functie aan te bieden. Hiermee was de Omega V8.com zowaar de voorloper van de huidige connecteerde auto’s.

Nog een snufje op dit model: het was uitgerust met xenonkoplampen die zich aan de wegomstandigheden aanpassen. Toen een primeur!

Advertentie – lees hieronder verder

Alsnog geannuleerd

Opel geloofde in zijn Omega V8-project en presenteerde het volgende jaar een definitieve versie op het Autosalon van Genève (2000). Die was niet langer verlengd zoals het Omega V8.com prototype en had ook geen connectiviteitssysteem, maar wel was de V8 van de Corvette behouden. Opel plande de auto in het najaar op de markt te brengen.

Toch zou geen enkel model ooit op de weg komen. En daarvoor was een goede reden: tijdens de laatste validatietests slaagde de V8 niet voor de hogesnelheidstests.

Wanneer de V8 op hoge toeren over lange afstanden (typisch voor de Duitse snelwegen) werd gebruikt, explodeerde hij. Daarom was Opel gedwongen om de lancering van zijn super-Omega te annuleren. Het plan om het topmodel van een V8 te voorzien werd daarna jammer genoeg definitief opgeborgen door het Duitse merk.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Opel voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Mercedes C 300 e Break: de halfelektrische auto

Mercedes heeft de bocht naar elektrisch rijden ingezet met zijn EQ-gamma, maar boekt ook grote vooruitgang met zijn plug-inhybrides. Dat bewijst de C 300 e, die zich opwerpt als de grote referentie met een elektrische autonomie rond de 100 km. Ongezien.

24 januari 2023 6 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.