De installatie van deze camera’s kostte meer dan 40 miljoen euro en was bedoeld om waarschuwingen te sturen wanneer een geseind voertuig werd gescand. Nu blijkt dat dit systeem, dat nochtans duur is, absoluut niet werkt zoals het zou moeten.
Bijna geen kans op succes
Het Comité P geeft aan dat wanneer een camera een geseind voertuig (bijvoorbeeld gestolen) ziet, er geen enkel gevolg aan gegeven wordt.
Waarom? Ofwel wordt het voertuig niet gedetecteerd, wat betekent dat het toestel niet werkt, ofwel is er op het terrein niemand beschikbaar om de auto te onderscheppen. Volgens het rapport is 80 procent van de waarschuwingen die door de camera’s worden verzonden foutief. Je kunt je voorstellen dat de agenten die verantwoordelijk zijn voor het toezicht er met zo’n foutenpercentage nog weinig aandacht aan schenken.
Het gaat dus om een totale mislukking. Een erg dure mislukking van 40 miljoen euro. Deze situatie wekt verbazing, vooral omdat de ANPR-camera’s hun functie wel goed lijken te vervullen om de toegang tot lage-emissiezones (LEZ) in steden als Brussel, Antwerpen of Gent te controleren. De gegenereerde inkomsten bewijzen dat.
Advertentie – lees hieronder verder
We vragen ons ook af wat we dan moeten denken van de snelwegcamera’s die sinds 1 januari 2022 voltijds moeten fungeren als trajectcontrole. Zijn die betrouwbaar genoeg voor deze taak? Of mogen we ook hier storingen verwachten, zoals het geval bij de scanauto’s die controleren op foutparkeren? Als deze camera’s niet in staat zijn om nummerplaten correct te lezen, dan vragen we ons af hoe ze boetes kunnen versturen naar de juiste personen. Het blijft een open vraag. Wel zeker is dat België opnieuw kostbare tijd verspilt voor de veiligheid op onze wegen, maar ook in de strijd tegen de misdaad. Een typisch Belgisch verhaal dus …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be