De Chinese auto-industrie heeft ook zijn eigen originele gevallen. Waar BYD eenvoudigweg veel auto’s wil verkopen, willen andere fabrikanten het anders doen, net zoals westerse (of Japanse) merken zoals Subaru (vierwielaandrijving en boxermotor) of Audi (Quattro, enz.), vaak omschreven als ingenieursmerken. In China heet deze fabrikant Nio. Deze blijft volhouden waar sommige westerlingen het al hebben opgegeven, zoals met het concept van wisselstations voor batterijen.
Nio beperkt zich echter niet tot het concept van batterijwisselstations. Het bedrijf heeft ook een actieve SkyRide-ophanging, ontworpen voor zijn ET9. Over het algemeen gebruikt Nio innovatieve technologieën. De besturing is bijvoorbeeld volledig “by wire”, wat betekent dat er geen fysieke verbinding is en geen stuurkolom. Naast de achterwielbesturing heeft de ET9 ook een fijn geregelde vering ontwikkeld in samenwerking met het Amerikaanse bedrijf ClearMotion.
6 biljoen commando’s per seconde
Het systeem wordt beschreven als elektrisch, en is dus niet vergelijkbaar met het ABC (Active Body Control) van Mercedes Benz, dat hydraulische cilinders gebruikte. Technisch gezien krijgt elke wiel een hydraulische schokdemper (niets nieuws dus), maar elke schokdemper is ook uitgerust met een eigen elektrische motor en verantwoordelijk voor het samendrukken van de vloeistof in de individuele kamer met een tolerantie van 0,005 mm. Waar Nio een stap vooruit zet, is de manier waarop deze dempers worden aangestuurd.
De elektronische chip die de SkyRide-vering aanstuurt, zou tot 6 biljoen bewerkingen per seconde kunnen verwerken. Dit biedt een ongeëvenaarde reactiesnelheid. En omdat het apparaat werkt met een frequentie van 40 Hz, is het 60 keer sneller dan een klassieke hydraulische ophanging. Met andere woorden, de weg verandert in een echt tapijt.
Advertentie – lees hieronder verder
Bewijs in beelden
Volgens Nio zou er een vermogen van 5 kW nodig zijn om deze vering te besturen, maar dit verbruik zou worden gecompenseerd door het regeneratievermogen van de motoren in elke schokdemper. De klantervaring zou dus verrassend moeten zijn, zoals blijkt uit de beelden die het merk op zijn YouTube-kanaal heeft geplaatst. Hierop is een ET9 te zien, die veertien gevulde champagneglazen gestapeld op de motorkap vervoert.
De testers reden over kleine verkeersdrempels die vervormingen van 4 of 5 cm hoog stimuleerden. Het resultaat was indrukwekkend: de champagne bewoog nauwelijks. En alsof dit niet genoeg was, werd er een tweede test uitgevoerd met een extra laag glazen, ofwel 16 glazen extra. Bovenaan deze piramide bewoog de vloeistof natuurlijk iets meer, maar de champagnetoren zakte niet in. Goed gedaan! Dit doet denken aan de vering die Bose ongeveer vijftien jaar geleden had ontwikkeld. En dat was te verwachten, aangezien ClearMotion in 2017 de Active Motion Control-activiteit van Bose Corporation overgenomen heeft. Niets wordt uitgevonden, alles wordt gerecycled en verbeterd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be