Over enkele weken onthult Luca de Meo, de topman van Renault, de nieuwe Renault 5, een betaalbare elektrische auto die ongeveer 25.000 euro zal kosten. Voor de automarkt is dat een uitstekend signaal, want het betekent dat je niet langer 40.000 euro nodig hebt om een batterij-elektrische wagen te kopen. Renault is trouwens niet het enige merk in dit segment: onder meer de Citroën ë-C3, Volkswagen ID.2, Fiat Panda en Hyundai Ioniq 2 zijn ook onderweg.
De Renault 5 E-Tech is een model waar sterk naar uitgekeken wordt. Niet alleen omdat hij (normaliter) betaalbaar zou moeten zijn, maar ook omdat het sympathieke design geïnspireerd is op dat van de originele Renault 5. De aantrekkingskracht is dus groot, vooral sinds Renault al enkele exterieurdetails onthuld heeft, zoals de lichten en het display in het midden van de motorkap dat het batterijniveau weergeeft. Nauwelijks enkele dagen later zijn nog meer gegevens van het definitieve ontwerp van de auto uitgelekt.
Nog geen interieur
Tot nu toe bleef het interieur van de auto een goed bewaard geheim. Daarvoor moesten we wachten tot de officiële presentatie in februari. Maar dat was buiten een lek via het forum van CocheSpias gerekend, waar meerdere beelden gepost werden van de binnenkant van de Renault 5 E-Tech, meer bepaald van de opmerkelijke digitale instrumenten.
Advertentie – lees hieronder verder
Het minste wat we kunnen zeggen, is dat Renault ook in het interieur de retrokaart trekt, met een stijl die inspiratie put uit de jaren tachtig en ons doet denken aan de Citroën BX. De ontwerpers kozen voor opvallende kleuren, zoals geel en paars. Het informatiedisplay bevat een kilometerteller die de afgelegde afstand sinds het begin van de rit weergeeft en een snelheidsmeter die tot 249 km/u haalt. Zo’n vaart zal het in werkelijkheid niet lopen natuurlijk. Of zou er een Renault 5 Turbo 2 E-Tech komen? Weinig waarschijnlijk…
De foto’s tonen ook dat je het scherm kunt aanpassen (zowel qua informatie als kleur) en dat er ook een meer traditionele modus beschikbaar is. Een andere spionagefoto geeft een algemener beeld van de bestuurderspositie. Het interieur oogt heel modern, met een groot centraal scherm dat lijkt op dat van de Scénic E-Tech. Er komt ook een app om onder andere de auto te openen en de batterij op te laden.
300 km rijbereik
De belangrijkste specificaties van de Renault 5 E-Tech waren al bekend. In de instapversie krijg je een batterij van 40 kWh en een rijbereik van 300 km. Bij de lancering is alleen de versie met een batterijpakket van 52 kWh beschikbaar, met een rijbereik tot 400 km. Alle info wordt op 26 februari bevestigd op het Autosalon van Genève.
Foto’s: CocheSpias
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be