Liefhebbers van de MX-5 zien meteen dat het hier om een ‘NA’ gaat, van de eerste generatie die van eind jaren ’80 tot een eind in de jaren ’90 werd verkocht (om dan te worden vervangen door de NB, de NC en sinds enkele jaren de ND. TIP: lees hier onze dubbeltest met de oudste en de nieuwste!).
De MX-5 NA was op de markt met een 1.6 en een 1.8, beide atmosferische viercilinders met een relatief beperkt vermogen (115 en nadien 90 pk voor de zestienhonderd en 131 paarden voor de achtienhonderd).
“Meer hoeft ook niet”, zeggen de meeste Miata-fans (mezelf incluis) van over de hele wereld, al is duidelijk niet iedereen van dezelfde mening.
Skyline GT-R
Een ander groot Japans icoon is de Nissan Skyline, en dan vooral de GT-R-versie of “Godzilla” voor de vrienden. Van die coupé, die in verschillende generaties tot rond de eeuwwissel werd verkocht, is bekend dat hij officieel en op bevel van de Japanse wetgever “slechts” 280 pk produceerde, maar ook dat zijn door twee turbo’s geholpen 2.6 zescilinder-in-lijn mits bepaalde ingrepen in staat is om ronduit belachelijk veel paarden te laten trappelen, zelfs tot 1.000 pk en meer.
Advertentie – lees hieronder verder
In dit geval werd de RB26 (de naam van het befaamde blok) opgevoerd tot ongeveer 900 pk, méér dan voldoende om jezelf nat te maken en al zeker aan boord van een lichtgewicht MX-5 zonder elektronische hulp. De situatie wordt al helemaal schrikwekkend als er olie of een ander goedje – in dit geval koelvloeistof – op de baan ligt.
Beschermengel
In de video onderaan dit artikel zijn we er getuige van hoe de kleine Mazda plots grip verliest tijdens het optrekken (met 900 pk, remember).
In 99,9% van de gevallen loopt zoiets faliekant af en eindigt de auto in de muur en uiteindelijk op de schroothoop, met motor en al. Gelukkig blijkt de bestuurder over een beschermengel te beschikken. Kijk zelf maar:
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be