In de jaarlijkse oplaadtest van P3 heeft de Lotus Emeya nieuwe bakens gezet. In slechts twintig minuten laadde hij terug 458 kilometer op in zijn batterijenpack van 100 kWh. Dit is de hoogste score ooit, over de vier edities die deze laadindex rijk is, al was de luxueuze sportwagen zeker niet de zuinigste van de reeks. Winnaars van eerdere edities waren de Mercedes EQS, Kia EV6 en de Lucid Air.
De P3 Charging Index kent aan elke testkandidaat een score toe, die het midden houdt tussen het gemeten verbruik en de snellaadkunstjes van het model. Op die manier krijg je automatisch de auto die over lange afstand het minste tijd verliest. Met 18,7 kWh per 100 kilometer ligt het verbruik van de snelle Lotus weliswaar in de middenmoot, maar dankzij zijn gemiddelde laadpiek van 331 kW komt hij toch als winnaar uit de bus. Afgetekend zelfs, want de Lucid Air vorig jaar haalde een score van 1,04, tegenover 1,53 voor de Lotus Emeya. Tweede werd de Mercedes EQS 450+ (1.24) en derde de Xpeng G9 Long Range (1,20).
Zeven op de tien geschikt voor reizen
In totaal bracht de test tien modellen samen, met deze keer een accent op hun beschikbaarheid voor Aziatische klanten. Alhoewel de metingen in Europa en de VS plaatsvonden werden de resultaten op een technologisch forum in Seoel gepresenteerd. In eindrangorde waren de andere kandidaten: Hyundai Ioniq 6 RWD (1.16), Kia EV9 RWD (1.07), Nio ET5 Touring (1.01), Genesis G80 Electrified (1.01), Tesla Model Y Long Range RWD (0.98), de BMW i7 eDrive50 (0.94) en de BYD Atto3 (0.56). Volgens P3 is elke auto met een score boven 1.0 geschikt voor lange afstanden, wat hier dus in zeven van de tien modellen het geval is. Tijdens het reizen is het natuurlijk niet onbelangrijk dat de auto zo snel mogelijk een maximaal aantal kilometer terugwint.
Advertentie – lees hieronder verder
Omwille van het typische patroon bij snelladen, een snelle start gevolgd door een lager gemiddelde na tien minuten, neemt de test dit dubbel gezicht mee in de tabellen. De meeste modellen laden aanzienlijk sneller tijdens de eerste tien minuten. Zo heeft de Lotus dan al een ontzagwekkende 310 kilometer herladen, ruim 103 kilometer voorsprong op de Mercedes als nummer twee (207 kilometer). Van 10 naar 20 minuten is het overigens de Duitser die het voortouw neemt (165 kilometer, tegenover 148 voor de Lotus).
Auto als beperkende factor
Om de juiste resultaten te verkijgen heeft de organisatie ook een speciaal instrument gebruikt waarmee de laadpaal altijd het juiste vermogen gaf, zodat de auto en niet het laadstation de beperkende factor was. Met andere woorden, de resultaten zeggen daadwerkelijk iets over de capaciteiten van de batterijtechnologie zelf, en niet over de laadinfrastructuur. Maar daar knelt wel het schoentje. Want de testers hebben de laadpalen speciaal op maat van de gekozen modellen gebruikt. De eindgebruikers treffen deze in de werkelijke wereld amper aan. De conclusie van de organisatie is dan ook dat de huidige generatie elektrische auto’s stilaan meer aankan dan de uitgerolde infrastructuur. Met andere woorden, de 300kW-grens van Ionity en Sparki mag worden opgetrokken (Electra levert trouwens wel al 400 kW in België). Die vaststelling is best precair, want er zijn maar twee modellen die meer dan 250 kW aankonden: Lotus en Xpeng.
Alhoewel het een mooie overwinning is voor die eerste, is voor het dagelijkse gebruik, en omwille van de hierboven vermelde reden, het werkelijk gemeten verbruik interessanter. Dan trekt de Hyundai Ioniq 6 het laken naar zich toe met een gemiddelde efficiëntie van 14,3 kWh per 100 kilometer. De gestroomlijnde Koreaan wordt opvallend genoeg gevolgd door twee minder ‘door de lucht klievende’ modellen: de SUV’s Tesla Model Y Long Range (15,5 kWh per 100 kilometer) en de BYD Atto 3 (16,0 kWh per 100 kilometer).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be