In theorie is de vakantieperiode een tijd waarin iedereen eindelijk wat welverdiende rust kan nemen. Om te relaxen en wat meer van het leven te genieten dan normaal. Maar sommige mensen ondervinden tegenslag. Dat was het geval voor deze Belg, Arthur, zoals HLN vertelt.
Deze vakantieganger reist met een elektrische auto, wat tegenwoordig steeds makkelijker wordt dankzij het toenemende aantal laadpunten en reisplanners die oplaadpunten vinden en het opladen plannen in functie van het reistraject.
479,60 euro voor één laadbeurt
Maar aansluiten op een van de vele oplaadstations kan ook tot onaangename verrassingen leiden en érg duur uitvallen. Dit was de ervaring van een Belgische man, Arthur, die een rekening van 479,60 euro gepresenteerd kreeg voor één laadbeurt op een camping in de Franse Pyreneeën. In werkelijkheid betaalde de man slechts 12,46 euro voor de elektriciteit om zijn accu op te laden, maar hij begreep het tarief per minuut niet dat de terminal in rekening bracht. De verbinding kostte 30 eurocent per minuut. Arthur bleef aan de kabel voor… 26 uur!
Advertentie – lees hieronder verder
De Nederlandse Mobiliteitsorganisatie (ANWB) kreeg hoogte van het incident en waarschuwde daarop alle bestuurders van elektrische auto’s. De organisatie stelt steeds meer van dit soort gevallen vast. De klachten stapelen zich op en de prijs voor een enkele laadbeurt schiet regelmatig boven de 100 euro. Dit is natuurlijk onaanvaardbaar.
Wees voorzichtiger
Natuurlijk maken sommige netwerkbeheerders ook misbruik van toeristen om hun prijzen op te drijven. Je moet dus altijd heel voorzichtig zijn en de juiste apps gebruiken om de prijs per kWh te controleren, evenals eventuele kosten, zoals die van de aansluiting. Een nachtje doorbrengen in een hotel met de auto aangesloten op het stopcontact tijdens het slapen kan extreem duur uitvallen, verduidelijkt de organisatie.
De ANWB wijst er verder op dat de prijzige terminals zich vooral concentreren rond campings en hotels, of in de directe omgeving daarvan, vooral in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.
Om te delen?
Deze kosten per minuut worden aangerekend omdat steeds meer elektrische autorijders moeten laden. Er wordt dus gezocht naar een manier om ze efficiënt te laten rouleren, zodat iedereen zijn batterij kan hervullen. Maar het probleem is dat de tarieven niet duidelijk worden aangegeven aan het oplaadpunt. Het is tekenend dat overfacturatie van deze soort de zomer van 2024 kleurt.
Bovendien, dat niet alle stekkers in een oplaadzone worden gebruikt – bijvoorbeeld in het geval van een camping of een hotel waar het niet erg druk is – betekent niet dat er geen extra kosten zijn. Je moet dus echt het initiatief nemen en zelf uitzoeken wat er aan de hand is, of gewoon je meldingen controleren en systematisch de stekker uit het stopcontact halen als je auto is opgeladen. Met deze aanpak voorkom je onaangename verrassingen.
Arthur, de Belgische bestuurder, zei dat hij woedend was over deze praktijk, vooral omdat de camping die hij had uitgekozen een vijfsterrenetablissement was waarvan hij een zeker serviceniveau verwachtte. De man aarzelde niet om over oplichting te praten. We kunnen hem geen ongelijk geven, maar het toont aan hoe ongeorganiseerd het openbare oplaadnetwerk is. Het eerste wat je moet doen, is de kosten controleren via de applicatie die gekoppeld is aan de oplaadkaart, en dan beslissen of je wel of niet aansluit.
Hoe het ook zij, deze periode van onzekerheid – en voorzichtigheid – is maar tijdelijk. Tegen 2027 zal Europa eisen dat alle openbare oplaadpunten voldoen aan de voorschriften, bankkaarten accepteren en de kosten van het opladen weergeven. Kortom, net als bij een benzinestation.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be