Toen Ferrari zijn SUV Purosangue uitbracht, was er een rijke Nederlandse eierboer die in aanraking kwam met de nietsontziende klantenpolitiek van Maranello. De man had als een van de eerste braafjes zijn exemplaar besteld, toen hij een telefoontje kreeg van de dealer dat zijn auto aan iemand anders – lees: bekender, machtiger, invloedrijker – zou worden gegeven. De man liet het er niet bij en ging in proces. Hij verloor.
Wrappers uit Canada
Maar het is niet omdat je beroemd en gelauwerd bent dat Ferrari jou op een voetstuk zet. Het bekendste sportwagenmerk ter wereld houdt er rigoureuze huisregels op na – in totaal zijn het er vijftien -, waarbij noch de merknaam noch zijn auto’s in diskrediet mogen worden gebracht. Sterren die daartegen zondigen, belanden onverbiddelijk op een zwarte lijst. Of moeten zich maar wenden tot Bentley of Maserati.
Damian Morys from New York City, United States, Kim Kardashian. (3733220995), CC BY 2.0
Advertentie – lees hieronder verder
Een belangrijk vuistregel is dat het uiterlijk van de auto niet zomaar mag worden gepersonaliseerd. Dat overkwam bijvoorbeeld de Canadese popster Justin Bieber en de muziekprodcucer Deadmau5 uit hetzelfde land. Beide lieten hun auto’s wrappen, terwijl Bieber ook met het logo prutste. In het geval van de producer ging het om het aanbrengen van een babyblauw kleurtje met daarop de tekening van de internetmeme Nyan Cat. Toen de Italianen er lucht van kregen stuurden ze een brief met de aanmaning om de ‘Purarri’ onmiddellijk in zijn oorspronkelijker glorie te herstellen. Deadmau5 heeft aan de oproep beantwoord, maar je vraagt je af waarom. Net zoals Bieber mag hij nooit meer een sportwagen met het Steigerende Paardje op de neus aanschaffen.
Pas op wat je zegt
Toch gaat het niet altijd over cosmetische spielerei. Je zou denken dat een bedrijf dat betalingen in cryptomunten toelaat niet meteen wakker ligt van waar dat geld vandaan komt. Kim Kardashian maakte het tegendeel mee. De celebrity kreeg haar Ferrari van een Maleisische zakenman als trouwcadeau. Toen bleek dat het heerschap vooral bedreven was in financiële fraude, werd ook mevrouw Kardashian als potentiële koper verbannen.
Zoals de voorbeelden van Nicolas Cage en Tyga tonen moet je ook zelf je betalingen op orde hebben. Cage, ooit de best betaalde acteur van Hollywood, raakte in geldnood en besloot daarom een Enzo diep onder zijn marktwaarde te verkopen. Rapper Tyga betaalde op een gegeven moment zijn lease niet langer. Beide kunnen daardoor nooit meer eigenaar worden van een Ferrari. Nog een van de regels die je niet mag breken, is dat je de auto minstens een jaar in je bezit moet hebben alvorens hem door te verkopen. Je mag wel rijk zijn, maar niet rijk worden van een Ferrari.
Ten slotte moet je ook oppassen voor wat je zegt over het merk, want in Maranello zijn ze nogal gevoelig aan kritiek of vermeende beschuldigingen. De Britse journalist Chris Harris deed ooit kond van het feit dat Ferrari zijn auto’s prepareert als de pers ze op circuit uitprobeert in een artikel ‘How Ferrari Spins”. Daarbij verwijzend naar de begeleidende crew die bij belangrijke reportages aanwezig is (in andere gevallen zijn circuitritten contractueel verboden). Als gevolg krijgt Harris geen testauto’s meer. Rapper FiftyCent jeremieerde dan weer over zijn 488 die met een platte batterij werd weggesleept. Hij schreef: “’I don’t want this 488 Ferrari no more, I think I’m a get a smart car’’. Toen Maranello het las, zette het meteen een streep door zijn naam. Wie volgt?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be