De grotere eenvoud van de mechaniek van een elektrische auto wordt vaak genoemd als een voorbeeld van één van de grote voordelen van deze aandrijving. Voor deze voertuigen wordt ook regelmatig de geringe behoefte aan onderhoud en de grotere betrouwbaarheid van het geheel aangehaald. Dit is deels waar in de zin dat elektrische auto’s ook niet helemaal storingsvrij zijn.
Toch is het interessant te noteren dat elektrische auto’s inderdaad een zeer groot aantal kilometers kunnen afleggen, wat eerder geruststellend is. Dit voorbeeld is zeer illustratief: in Duitsland is Hansjörg von Gemmingen een bekende taxichauffeur die al veel kilometers met Tesla’s heeft afgelegd. Op 30 november 2019 doorbrak hij zelfs de kaap van 1 miljoen kilometer met zijn Tesla Model S P85.
Niet helemaal origineel
Hierbij moeten we eerlijkheidshalve vermelden dat de Tesla van Hansjörg von Gemmingen toch ‘enkele’ kleine problemen heeft ondervonden. Inderdaad, dit model is een S P85 die slechts één motor heeft (dus geen Dual Motor) en enkele kinderziekten heeft ondervonden (wat vrij bekend is).
Daardoor was het nodig om de motor meerdere keren te vervangen: drie keer voor 680.000 km en daarna nog slechts één keer. Wat betekent dat de laatste motor bijna 1 miljoen km heeft afgelegd.
Advertentie – lees hieronder verder
En de batterij? Ook is die vervangen, omdat ze bij 290.000 km een probleem ondervond. Vreemd genoeg was de garantie hiervoor nog steeds geldig. Normaal genieten de Tesla-batterijen van een garantie van 8 jaar of 160.000 km, dus moest het een serieus probleem zijn.
In eerste instantie leende Tesla een batterij uit om te proberen het probleem op te lossen. Maar dat lukte niet. Als gevolg hiervan werd een nieuwe definitieve batterij geïnstalleerd op 440.000 km. Er is geen informatie die erop wijst dat ze inmiddels weer is vervangen. Dit zou een record zijn.
Welke conclusie trekken?
Wat moeten we denken van dit voorbeeld? Dat elektrische auto’s waarschijnlijk ook heel betrouwbaar kunnen zijn. We zien duidelijk dat er enkele vervangingen van vitale organen zijn uitgevoerd, wat de tegenstanders van elektrische auto’s zullen plezieren. Daarnaast waren er geen probleem met de remmen, het chassis of de transmissie. Wat de motor(en) betreft, kan dat ook te wijten zijn aan de kinderziekten van een nieuw model.
Natuurlijk gaat de batterij waarschijnlijk niet zo lang mee als gehoopt. Althans nog niet, vooral omdat ze hier in vrijwel ideale omstandigheden werd gebruikt, wat niet noodzakelijk bij iedereen het geval zal zijn.
In ieder geval bezorgt dit soort oefeningen Tesla veel informatie terug (andere fabrikanten doen hetzelfde) om de problemen voor de toekomst op te lossen en het vertrouwen van de consument te winnen, wat natuurlijk hard nodig is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be