Redden van de nationale trots
De Europese Unie heeft drastische plannen om de CO2-uitstoot te verminderen. En de auto is daarbij het voornaamste doelwit: de auto’s zullen een van de eersten zijn die door de maatregelen getroffen worden. In 2030 moeten ze namelijk 55% minder CO2 uitstoten dan nu. En in 2035 zullen ze theoretisch helemaal geen kooldioxide meer mogen uitstoten. Concreet zullen de nieuwe auto’s dus elektrisch moeten zijn… Dit luidt dus het einde van de verbrandingsmotor in. Maar in Italië organiseert het ‘verzet’ zich om de nationale trots te redden.
Niet zo snel
De Italiaanse minister van Ecologische Transitie, Roberto Cingolani, is het over het algemeen eens met de Europese doelstellingen. Maar hij wil dat alles soepel en niet te snel verloopt. Dus trok hij aan de mouw van de Europese commissarissen om uitstel te krijgen voor de prestigieuze Italiaanse merken zoals Ferrari en Lamborghini.
Advertentie – lees hieronder verder
Nicheconstructeurs?
Om een verlenging voor de verbrandingsmotor in Ferrari’s en Lamborghini’s te verkrijgen, voert Roberto Cingolani aan dat deze twee iconische merken kleine nicheconstructeurs zijn die weinig auto’s produceren en niet de middelen hebben om zich zo snel aan te passen aan de totale elektrificatie. “Deze auto’s hebben heel speciale technologie en batterijen nodig om de transitie te maken”, pleit de Italiaanse minister.
Maar momenteel lijken de Europese autoriteiten niet erg ontvankelijk voor dit argument, vooral omdat Ferrari en Lamborghini samen nog steeds ongeveer 15.000 auto’s per jaar verkopen. Kan men dan nog steeds praten over nicheconstructeurs? Over deze zaak zal dus nog stevig worden onderhandeld. Maar Ferrari kan zeker rekenen op Roberto Cingolani: de huidige minister was ooit een niet-uitvoerend lid van de raad van bestuur van het merk met het steigerend paard in zijn logo.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be