Elektrische auto’s zijn saai, ze maken geen geluid en ze accelereren alleen goed rechtdoor: dat is hoe veel automobilisten het zien. Hoewel ze meer wegen dan auto’s met een verbrandingsmotor, presteren elektrische auto’s toch verrassend goed op terreinen waar je ze niet per se verwacht.
We zagen al straffe prestaties van onder meer de Tesla Model S Plaid en de Porsche Taycan, maar nu beginnen ook de compactere elektrische auto’s mee te spelen. Hoe kun je het potentieel beter demonstreren dan op de befaamde Nürburgring, die een ware scheidsrechter is voor sportwagens?
Ioniq 5 N
Deze keer is het de beurt aan Hyundai met de nieuwe Ioniq 5 N, een opgevoerd model dat omschreven wordt als een ‘beest in bochten’. Om de capaciteiten van de auto te demonstreren, reed Christian Gebhardt, testrijder bij Sport Auto, over het circuit van de Groene Hel. Hij klokte een tijd van 7 min 45 sec en 59 honderdsten, op zijn zachtst verrassend. Het is een snelle tijd waarmee hij zelfs rechtstreeks concurreert met de BMW M2 CS (2020), die in handen van dezelfde piloot een tijd van 7 minuten 42 seconden en 99 honderdsten neerzette.
Advertentie – lees hieronder verder
Om deze prestatie te realiseren, werd de Ioniq uitgerust met Pirelli P Zero Corsa-banden en haalde hij tot 262 km/u in een rechte lijn. Genoeg om iedereen te overklassen? Het kan nog beter, want de nieuwste BMW M2 ging nog sneller dan het model uit 2020 met een gemeten tijd van 7 min 38 sec 71 honderdsten. De volgende generatie zal het wellicht nog overtreffen. Maar voor hoe lang? De ontwikkeling van elektrische sportwagens neemt namelijk een hoge vlucht. Hyundai werkt naar verluidt aan een Ioniq 6 N, terwijl BMW een 100 procent elektrische M3 voorbereidt voor de tweede helft van dit decennium. In afwachting hiervan kunnen we alvast de knappe stuurmanskunsten van Christian Gebhardt bewonderen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be