Mercedes onder vuur voor “gevoelige” reclamecampagne

In de VS heeft Mercedes zich een beetje mispakt aan de nieuwe Sprinter-campagne. Er werd namelijk iets over dit model beweerd dat niet in goede aarde is gevallen bij de gemiddelde Amerikaan. En da’s nog zacht uitgedrukt.

Gepubliceerd op 9 mei 2019
Leestijd : 1 min

Deel

‘Built in the USA’, zei Mercedes over de nieuwe Sprinter. “Excuse me?”, was de publieke reactie. Een onderzoek van Truth In Advertising (TINA) bleef niet uit en bevestigde de vermoedens van de Yanks. Uit een steekproef bij bijna 2.400 Sprinters die te koop stonden bij Amerikaanse Mercedes-dealers is gebleken dat het overgrote deel van deze modellen in het buitenland is gebouwd en alleen werd geassembleerd in de VS, meer bepaald in South Carolina.

Er werd gekeken naar de VIN-nummers van de in totaal 2390 gecontroleerde Sprinter-busjes. Het elfde karakter in de VIN geeft aan waar het voertuig werd gestempeld en volgens TINA was dat in maar liefst 90% van de gevallen in Duitsland, preciezer in Düsseldorf en Ludwigsfelde. Amper 1 op de 10 geverifieerde Sprinters droeg de fabriekscode ‘T’, voor South Carolina.

De Federal Trade Commission (FTC) stelt dat marketeers enkel mogen beweren dat een product “gebouwd” of “gemaakt” is in de VS als “alle of vrijwel alle” onderdelen uit dit land afkomstig zijn. Naar verluidt heeft de Duitse autofabrikant sinds september 2018 meer dan 16 miljoen dollar uitgegeven aan reclame voor de nieuwe Sprinter. De campagne werd inmiddels stopgezet.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Buzz
Jongeren omarmen nog steeds de auto, ondanks hoge kosten

Te duur. Te oubollig. Te vervuilend. Maar al te vaak wordt gezegd dat jongeren de autoliefde zijn kwijtgeraakt en voorrang geven aan alternatieve vervoersmiddelen, de zogenaamde modal shift. Maar uit een onderzoek blijkt dat de autoliefde bij jongeren terug oplaait. Van nooit weggeweest?

14 oktober 2024 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.