De jaren 1980 was een periode waarin alles nog mogelijk was. In die tijd was een Fransman, Christian de Léotard, echt gek van voertuigen met zes wielen.
De man staat bekend als een getalenteerd knutselaar. Een fervente autoliefhebber bovendien, vooral van 6×6’s en bolides uit de Parijs-Dakar waar we hem nog zagen racen achter het stuur van een aangepaste Mercedes 190 of een Range Rover. Na dit Parijs-Dakar-avontuur begon hij aan de aanpassing van een Renault 5 Turbo.
De Renault 5 Turbo was een auto die hem bijzonder beviel. Maar om daarvan een 6×6-versie af te leiden terwijl het productiemodel niet eens 4×4 is, was echt een gedurfde uitdaging! Christian de Léotard ontwierp dus volledig zelf een 6×6-transmissie. Een helse opdracht, want de transmissie die hij bouwde maakte gebruik van twee verschillende motoren en versnellingsbakken.
Dit betekende dat de turbomotor achteraan behouden bleef en dat er een tweede krachtbron werd toegevoegd onder de kap vooraan. Het speciale is dus dat de twee transmissies met elkaar verbonden werden door een gemeenschappelijk onderdeel zodat beide motoren op hetzelfde toerental draaien. Je moet er maar opkomen.
Advertentie – lees hieronder verder
Tragisch einde
Deze Renault 5 Turbo 6×6 was echt geweldig en bovendien een uniek stuk. Natuurlijk heeft hij nooit kunnen deelnemen aan wedstrijden om elk risico op schade te voorkomen. De vraag is hoeveel uren de man eraan heeft gewerkt en hoeveel geld hij heeft besteed om zijn doel te bereiken.
Even opmerkelijk is hoe dit model tragisch aan zijn einde kwam. Inderdaad, begin jaren 2000 kwam de auto de garage van Christian de Léotard binnen voor een carrosserieherstelling. Maar jammer genoeg ging de garage een paar uur later in de fik. Sinds 2002 is deze auto achtergelaten in wat er nog over is van het gebouw. Wat een triest einde… (klik op deze link om de beelden te zien).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be