Op de Parijse technologiebeurs Vivatech maakte Peugeot zijn beslissing bekend om vanaf 2026 zijn rechthoekige stuurwiel in productie te nemen. Het zogenaamde Hypersquare werd vorig jaar op de concept Inception onthuld en zal dus zijn weg vinden naar de productieband. De timing komt overeen met het moment waarop de nieuwe stadswagens van het merk, de 208 en zijn cross-overvariant 2008 op de markt verschijnen.
Back-upsysteem voor noodgevallen
Het Hypersquare-stuur gebruikt by-wiretechnologie. Er is dus geen directe mechanische verbinding meer, alleen nog een elektronisch contact dat de bevelen van de bestuurder overdraagt op de voorwielen. Dat werkt zuiniger en in theorie efficiënter, al is er in geval van nood wel nog een backupsysteem dat de goede werking moet verzekeren. Het design ziet eruit als een rechthoek met afgeronde hoeken en vier gaten, al lijkt het onzeker of de conceptversie veel overeenstemming zal vertonen met de uiteindelijke mal. Op het stuur komen er wel aanraaktoetsen voor de bediening van de cruisecontrol en het infotainmentsysteem waaraan het stuurwiel wordt gekoppeld. Wellicht zit er een scherm centraal dat noodzakelijke rij-info kan projecteren.
Volgens de grote baas van Peugeot, Linda Jackson, zorgt dit nieuwe ontwerp voor een belangrijke winst aan interieurruimte, vooral te wijten aan het wegvallen van de stuurkolom. Het zet volgens haar ook Peugeots voornemen in de verf om nog meer werk te maken van zijn interieuraanpak. “Wat mij betreft wordt het interieur belangrijker dan het exterieur”, zei ze.
Advertentie – lees hieronder verder
Opvallend is dat Peugeot het Hypersquare al getest heeft in verschillends customer clinics en daar positieve feedback optekende wat tot het productiebesluit heeft geleid. De bewering van het merk dat de leercurve erg klein is, is verrassend. Andere merken, zoals Tesla en Toyota, die deze stuurvorm al in de configurator hebben gezet, moesten achteraf het concept bijwerken. Het zogenaamd yoke-stuurwiel werd bij Tesla in een tweede fase aangevuld met optioneel klassiek exemplaar en Toyota heeft op de One-Motion-Grip de instelling voor zijn stuurbewegingen al aangepast van 150 naar 200 graden om het systeem bruikbaarder te maken in stadsomgeving, waar vaak meer uitslag nodig is voor korte draaimanoeuvres. Het systeem van de Japanners wordt volgend jaar in Europa gelanceerd. De reacties op deze yoke-stuurwielen, erg vergelijkbaar met het Hypersquare, zijn voorlopig niet unisono positief. Dus het lijkt erop dat Peugeot toch enig risico neemt.
Stilaan een merksignatuur
Volgens Peugeots productdirecteur volstaat nochtans die 150 graden waar het Hypersquare momenteel mee werd getest. “Het ontlast de bestuurder van zijn inspanningen om aan het stuur te draaien en het verzekert minimale bewegingen terwijl de auto toch heel beweeglijk reageert”, zei hij op Vivatech. Peugeot heeft de Hypersquare-technologie niet zelf ontwikkeld maar koopt ze aan bij een toeleverancier (het is geweten dat ZF en Schaeffler hieraan werken). Er zullen dus gewis nog andere merken volgen in het voetspoor van deze nieuwe trend.
Het is niet de eerste keer dat Peugeot een signatuur wil zetten met een apart stuurwiel. De geschiedenis herhaalt zich, want het was ook op de 208 in 2012 dat het merk een miniatuurversie van het klassieke ronde stuurwiel presenteerde. Dat ontwerp verscheen later op alle Peugeot-modellen en moest het gevoel geven als bij de dynamische en directe reacties van een kart. Dat klopt ook, maar de keuze ondervond ook de nodige kritiek, omdat het minder rustig rijdt tijdens autosnelwegritten en voor sommige bestuurders het zicht op de tellers wegneemt. Anders doen is soms ook een beetje gezocht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be