Veel moderne auto’s zijn uitgerust met zijruiten van gelaagd glas, een detail dat weinig mensen zich realiseren. Hoewel dit type glas vele voordelen biedt, zoals extra geluidsisolatie en betere bescherming tegen inbraak, kan het in noodsituaties zoals een voertuig dat te water raakt of vuur vat, levensbedreigend zijn. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om gelaagd glas met een veiligheidshamer in te slaan, waardoor inzittenden vast kunnen komen te zitten. Een nachtmerrie die uitkomt.
Gelaagde zijruiten: een zegen of een vloek?
Gelaagd glas is opgebouwd uit meerdere lagen glas met een plastic tussenlaag. Dit maakt het sterker dan het traditionele veiligheidsglas, dat bij breuk in kleine, ongevaarlijke stukjes uit elkaar brokkelt. Gelaagd glas blijft echter in zijn geheel zitten, zelfs bij een harde klap. Hoewel dit voordelig is bij bijvoorbeeld een koprol, waar het voorkomt dat passagiers uit het voertuig worden geslingerd, vormt het een serieus probleem in andere noodsituaties.
In de Nederlandse krant De Telegraaf zei een politie-agent hierover: “Auto’s met gelaagd glas zijn rijdende doodskisten. Als je te water raakt, ben je ten dode opgeschreven, want de ruiten zijn niet kapot te krijgen om jezelf te bevrijden. Alleen de brandweer lukt dat met specialistisch materiaal, maar voordat die ter plaatse zijn, is het meestal al te laat.” In tegenstelling tot andere landen is in België een veiligheidshamer geen verplichte veiligheidsuitrusting. Woordvoerder van VIAS Stef Willems zegt daarover: “Omdat hij niet toepasbaar is in alle situaties is VIAS ook geen voorstander van zo’n verplichting.”
Advertentie – lees hieronder verder
Toenemende trend in moderne auto’s
Hoewel het gebruik van gelaagd glas toeneemt, zijn veel automobilisten zich niet bewust van het type dat in hun voertuig zit. Voor gebruik voor autoruiten is zowel gelaagd- als veiligheidsglas wettelijk toegestaan. Het is aan te raden dat automobilisten vooraf achterhalen welke soort in de zijportieren van hun auto aanwezig is. Dat kan via het geprinte label op de zijruiten (indien je het niet terugvindt, contacteer je best je dealer of het automerk). Op deze stempel staan naast de fabrikant ook de codes voor het land van certificering, de conformiteit, het glastype en de veiligheidsweerstand vermeld. In het geval van gelamineerd glas staat er vaak een commerciële naam zoals “Lamisafe” of “Acoustic Laminated”. Vind je deze niet terug, dan kan het Romeinse cijfer (II is gelamineerd glas) in de buurt van het E-symbool klaarheid scheppen. De veiligheidscode AS1 (hoogste resistentie bij impact) wijst ook op gelamineerd glas, maar is erg ongebruikelijk voor zijruiten. Gelaagde zijruiten zijn tenslotte een beter alternatief voor schuim en ander isolatiemateriaal om geluid te weren. Dat scheelt gewicht en verbruik.
Maar de reden waarom autofabrikanten het gebruiken (de voorruit is altijd gelaagd omdat het bij impact de zichtbaarheid bewaart door niet in brokjes uit elkaar te spatten) heeft ook te maken met een risico-inschatting. Het aantal ongevallen met te water geraakte auto’s bedraagt wereldwijd ongeveer 1%, wat een laag cijfer is. In een waterstaat als Nederland liggen de cijfers met vijftig tot zestig ongevallen per jaar wel hoger. VIAS heeft in zijn statistieken enkel gegevens over auto’s die in een gracht belanden en die komen overeen met de bovenvermelde 1%. “Maar dan staat de auto niet noodzakelijk helemaal onder water”, verduidelijkt Willems.
Als je met de auto toch in het water beland, kan desnoods de achterruit een uitweg bieden, omdat die uit veiligheidsglas is gemaakt. En anders moeten de inzittenden een flinke teug zuurstof nemen en wachten tot de auto volledig is ondergelopen. Door het wegvallen van het drukverschil kun je de deuren dan makkelijker manueel openen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be