Op de landingsbaan van een oude luchthaven verzamelde carwow zes Porsches: een Macan GTS, een 718 Boxster GTS, een 911 Turbo S, een Taycan Turbo S, een Panamera Turbo S en een Cayenne Turbo GT. Geconfronteerd met deze overrompeling aan vermogen was het strakke plan om een spectaculaire acceleratierace te houden. Niet zo’n eenvoudige oefening, zo zou blijken, want zowel de Macan als de Cayenne hadden problemen bij de ‘lancering’. De derde poging was uiteindelijk de beste.
De 911 nam de leiding, op de voet gevolgd door de Taycan. Logischerwijs waren het de twee minst krachtige voertuigen, met name de Boxster en de Macan, die de rol van hekkensluiters vervulden.
Verrassing!
Daarna werden enkele sprintsessies met een vliegende start georganiseerd. Niet verwonderlijk was de Taycan aanvankelijk de te kloppen vierwieler vanwege zijn onmiddellijk beschikbare maximumkoppel. De 911 slaagde er echter in om de elektrische berline in te halen vanaf 161 km/u.
Geen echte verrassingen dus? Dan vergis je je schromelijk, want er werd ook een remtest gehouden en de gouden medaille ging naar de Cayenne, de zwaarste SUV uit het aanbod, met zilver en goud voor respectievelijk de Panamera en de 911.
Advertentie – lees hieronder verder
Grote remmen
Porsches staan natuurlijk bekend om hun krachtige en robuuste remmen, maar dat het net twee veelwegers zijn die het snelst tot stilstand komen, hadden we eerlijk gezegd niet zien aankomen. Met dank aan hun enorme remklauwen en -schijven laten de Cayenne en de Panamera zien dat straffe prestaties niet alleen voorbehouden zijn aan de allersportiefste modellen van het merk.
Screenshots + video: carwow / YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be