Het nieuws kwam aan het licht na een opname van een interne vergadering, die in handen kwam van de Duitse zakenkrant Handelsblatt. De Duitse fabriek van Tesla heeft een probleem. In augustus zat maar liefst 17 procent van het personeel thuis, drie keer meer dan het gemiddelde in de Duitse auto-industrie. Dit zorgt op sommige dagen voor een acuut personeelstekort. De directie, onder leiding van vestigingsdirecteur André Thierig en hr-manager Erik Demmler, heeft daarom besloten tot ‘willekeurige en onverwachte’ huisbezoeken bij zieke werknemers. “We hebben dertig werknemers geselecteerd die opvielen door hun langdurige afwezigheid,” aldus Demmler. De bezoeken moesten nagaan of de werknemers terecht ziek thuisbleven.
Heftige reacties
Het controleteam wachtte tijdens deze ‘geïmproviseerde doktersbezoeken’ gemengde reacties. Sommigen gooiden de deur dicht voor de neus van Demmler en zijn team, anderen dreigden zelfs de politie te bellen. Deze confrontaties werden door de hr-manager omschreven als “latent agressief”, wat aangeeft dat de werknemers zich niet zomaar lieten controleren. Het is duidelijk dat deze aanpak voor spanningen zorgt tussen het management en het personeel.
Hoewel huisbezoeken door werkgevers in Duitsland niet verboden zijn, zijn ze wel controversieel. “Dergelijke bezoeken zijn toegestaan als de werkgever vermoedt dat er iets niet klopt,” zegt advocaat Till Heimann tegen Handelsblatt. De vraag is echter of deze aanpak niet juist averechts werkt en het vertrouwen tussen werkgever en werknemers verder schaadt.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook in de VS en Scandinavië
Het hoge ziekteverzuim kan verschillende oorzaken hebben. Tesla staat bekend om de hoge werkdruk en risicovolle werkomstandigheden. Ook is er ontevredenheid over het gebrek aan medezeggenschap en de slechte arbeidsomstandigheden. Bovendien lijkt CEO Elon Musk weinig oog te hebben voor de zorgen van zijn werknemers, wat de ontevredenheid verder voedt. De fabriek, die al vanaf de bouw onder vuur lag door vertragingen en protesten, kampt nu met deze nieuwe uitdaging.
Tesla probeerde al langer het ziekteverzuim terug te dringen, onder andere door werknemers met minder dan 5 procent ziekteverzuim een bonus van 1.000 euro te geven. Het zette weinig zoden aan de dijk. Nu kiest het bedrijf voor strengere maatregelen.
Het incident in Grünheide werpt opnieuw een schaduw over de werkomstandigheden bij Tesla. In de thuisbasis Amerika raakten de gemoederen eerder al verhit omdat het personeel 20% minder verdient dan gemiddeld en te weinig werkpauzes krijgt. In maart van dit jaar moest het merk ook 3,2 million dollar betalen in een rechtszaak over racisme. Het ging niet om een alleenstaand geval, het bedrijf werd verweten er een racismecultuur op na te houden in zijn fabriek in Fremont. Ook in Zweden raakt de ruzie met de vakbonden niet opgelost. Tesla wil er het collectieve vakbondsakkoord niet onderschrijven dat de arbeidsvoorwaarden en de verloning vastlegt, een erg gevoelig punt in de Scandinavische landen waar sociale bescherming diepgeworteld zit. Omdat solidaire vakbondsmedewerkers weigeren om de schepen te lossen, moet Tesla zijn auto’s in dat land nog altijd met vrachtwagens invoeren. Afwachten of het bedrijf in staat blijkt een balans te vinden voor al deze sociale onvrede en het niet van kwaad naar erger gaat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be