Prestaties
De nieuwste P300e-motorisatie maakt gebruik van een nieuwe 1.5 liter grote driecilinder turbomotor op benzine van 200 pk in combinatie met een elektromotor die 109 pk levert. De bestuurder kan dus rekenen op keurige prestaties die je zoals altijd van een Land Rover mag verwachten, maar ook de uitstekende, bekende offroadcapaciteit. De elektromotor drijft de achteras aan zodat elke P300e versie per definitie een vierwielaandrijver is met de bijhorende offroad-mogelijkheden die eigen zijn aan een Land Rover.
Zuinig
De bestaansreden van deze versies is het lagere brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot. De P300e modellen vervullen deze dubbele missie met bravoure, want het normverbruik blijft beperkt tot 1,4 l/100 km en de CO2-uitstot bedraagt 32 g/km voor de Range Rover Evoque. Voor de Land Rover Discovery Sport blijft een en ander beperkt tot 1,6 l/100 km en 36 g CO2/km. Al deze cijfers zijn uiteraard conform de WLTP-normen. Deze opmerkelijke resultaten worden mogelijk dankzij de 15 kWh batterij -ie onder het passagierscompartiment wordt gemonteerd zodat ze niet aan de bagageruimte knaagt. Dit systeem biedt de Range Rover Evoque P300e en de Land Rover Discovery Sport P300e een elektrisch rijbereik van respectievelijk 66 en 62 km (volgens de WLTP-norm). Deze batterij kan men op 30 minuten voor 80 procent bijladen aan een laadstation van 32 kW en aan diezelfde lader is de batterij op een uur volledig opgeladen. Via een wallbox thuis van 7 kW is de batterij op 1 uur en 24 minuten vol en wanneer je enkel een conventioneel stopcontact ter beschikking hebt, duurt een laadbeurt iets langer dan 6 uur.
Advertentie – lees hieronder verder
Verschillende rijmodi
Het hybride systeem van de P300e-versies biedt verschillende rijmodi om de energie-efficiëntie naar wens te optimaliseren. De HYBRID-modus (standaard ingesteld na het starten) combineert automatisch de elektrische- en de benzinemotor, al naargelang de rijomstandigheden en de batterijlading. Als een bestemming wordt ingevoerd in het navigatiesysteem, zal de Predictive Energy Optimization-functie op intelligente wijze GPS-data gebruiken om nog zuiniger te rijden. In de EV-modus kan je het voertuig zuiver elektrisch rijden. Tot slot is er de SAVE-modus waarbij je enkel met de benzinemotor rijdt en de batterijcapaciteit opspaart op een gewenst niveau zodat je bijvoorbeeld bij aankomst de stad van bestemming ‘zero emission’ kan binnenrijden.
100% fiscaal aftrekbaar
Als kers op de taart is zowel de Range Rover Evoque P300e als de Land Rover Discovery Sport P300e fiscaal interessant. Beide modellen voldoen aan de technische criteria die door de Belgische overheid zijn vastgesteld op gebied van CO2-emissie (volgens WLTP) en de verhouding tussen de batterijcapaciteit en het gewicht van het voertuig. Kortom, beide modellen zijn voor 100 procent fiscaal aftrekbaar voor bedrijven en zelfstandigen.
De P300e versies van de Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport zijn beschikbaar met het S-, het SE-, het HSE- en het R-Dynamic afwerkingsniveau. De basisprijzen bedragen respectief 52.100 en 50.650 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be