De Nissan LEAF hoeven we natuurlijk niet meer volop te introduceren. Dit model bestormde de markt als een betaalbare en betrouwbare elektrische auto die kopers blijft overtuigen en die een duidelijke pioniersrol vervult. Zelf hebben we er al meerdere ritten mee ondernomen, en de ‘e-pedal‘ is één van zijn kenmerken die nog steeds nazindert.
Wat is een e-pedal?
Om niet te technisch te worden: een e-pedal is een gaspedaal zoals een ander, met dat verschil dat je zijn functie via een schakelaar op het dashboard kan veranderen. Eens ingeschakeld, wordt de bediening van het rempedaal zo goed als overbodig gemaakt.
Dat zit zo: als je gas lost, treedt remenergierecuperatie in werking (waardoor de batterij extra stroom krijgt en de autonomie wordt verhoogd!) en vertraagt de auto in plaats van simpelweg uit te bollen. Dit systeem vergt een klein beetje gewenning, maar eens je het gewoon bent heb je helemaal niet meer de nood op weer ‘normaal’ te rijden. Integendeel zelfs: met het e-pedal rijden is eenvoudig, verloopt intuïtief, vereist geen gewissel tussen de pedalen én zorgt voor een lager stroomverbruik. Een ware stress-killer in het anders zo stressvolle verkeer.
Het e-pedal voorkomt zelfs dat de LEAF achteruitgaat op een helling, wat het als het ware nog interessanter maakt. De remlichten gaan trouwens ook aan als je de Leaf aan het afremmen is, wat kop-staartbotsingen in de kiem smoort.
Advertentie – lees hieronder verder
Moet je dan helemaal nooit remmen?
Enkel in noodgevallen. Wie anticiperend rijdt, zal er bijna nooit gebruik van moeten maken. Bovendien kan je het systeem zoals hierboven aangehaald aan- of uitzetten. Simpel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be