1. Volkswagen Golf I GTI
De VW Golf I GTI, voorgesteld in 1975, was destijds innovatief als compacte auto die zowel krachtig als betaalbaar was, een uitzonderlijk concept in het midden van de jaren zeventig. Zodra hij het jaar erop gelanceerd werd, verkocht hij als zoete broodjes.
Stijlvol en toch discreet, paste hij zowel op de openbare weg, in rally’s of op het circuit. Oorspronkelijk was hij uitgerust met een 1.6-motor (110 pk), daarna kreeg hij een 1.8-blok (112 pk), wat zijn prestaties enigszins verbeterde. De Golf I GTI werd lang beschouwd als een tweedehandsauto met weinig waarde, maar nu is het een zeer gewild model dat voor meer dan 15.000 euro van eigenaar wisselt.
2. Citroën 2PK
Wat is er simpeler en genialer dan een Citroën 2PK? Deze zeer fragiel ogende auto gaf veel mensen toegang tot de auto dankzij de zeer lage aankoopprijs en dito gebruikskosten.
Advertentie – lees hieronder verder
Met zijn canvas dak en overtrokken zetels getuigt deze Fransoos van een zorgeloze periode en de eerste betaalde vakanties. Tegenwoordig is hij zeer gewild, ongeacht het model. Prachtig gerestaureerde exemplaren worden verkocht voor meer dan 10.000 euro.
3. Honda S2000
Eind jaren negentig presenteerde Honda een roadster die zijn filosofie goed weergaf. De S2000, zoals hij gedoopt werd, heeft een klassieke maar erg leuke lijn, een complete uitrusting en een helse motor: een 2.0-viercilinder met 240 pk, een ongelooflijk rendement voor die tijd.
De S2000 kan tot 9.000 tr/min draaien, is erg opwindend om mee te rijden en wordt algemeen beschouwd als het toppunt van de VTEC-technologie. Hierdoor steeg de waarde van de beste bewaarde exemplaren tot meer dan 20.000 euro.
4. Peugeot 205 GTI
De Peugeot 205 GTI gebruikte hetzelfde recept als zijn rivaal Golf GTI, waardoor het een wendbaar bommetje werd voor alle terreinen. Hij was minder sober dan de Duitser en werd uitgerust met een 1.6-motor (105 pk) en daarna een 1.9 (130 pk).
Deze lichte en wendbare auto was jarenlang de ‘funauto’ voor iedereen. Vandaag is het een cultauto geworden en brengt hij in goede staat 12.000 tot 15.000 euro op.
5. Honda Integra Type R
De Honda Integra Type R maakt indruk met zijn look van een racewagen. De 190 pk sterke 1.8 VTEC-motor zorgde voor spectaculaire toerentallen en acceleraties op hoog niveau, allemaal met een even wilde soundtrack.
Deze Japanner werd vaak tot op de draad versleten (of vernield in ongevallen) en is geleidelijk verdwenen uit het straatbeeld. Een knappe Honda Integra Type R wordt vandaag verkocht voor 15.000 euro en voor exemplaren met een lage kilometerstand wordt nog een paar duizend euro meer gevraagd.
6. Volkswagen T3
De derde generatie van de Volkswagen Transporter valt op door zijn typische, hoekige stijl. Hij vormde de overgang van de luchtgekoelde naar de watergekoelde mechaniek. De T3 was beschikbaar in heel wat verschillende uitvoeringen (gesloten bestelwagen, bestelwagen met ruiten, pick-up met enkele en dubbele cabine enzovoort) en werd vaak gebruikt totdat hij volledig versleten was.
Sinds een paar jaar is hij weer in de mode. De prijzen halen gemakkelijk 10.000 tot 15.000 euro, of zelfs meer in de zeldzame Synchro-versie met vierwielaandrijving.
7. Renault Clio 16S & Williams
De Renault Clio 16S nam de fakkel over van de GTI’s met zijn zeer doeltreffend onderstel dat wonderen verrichtte om de 140 pk (later 137 pk in de versies met katalysator) op het asfalt te krijgen.
Met zijn ‘bolle’ motorkap en bredere voorvleugels heeft hij een fantastische uitstraling die hem onderscheidt van de doordeweekse Clio. Dat verklaart waarom de prijzen geëxplodeerd zijn: een mooie 16S wordt verkocht voor ongeveer 10.000 euro en de zeer begeerlijke Clio Williams zelfs voor het dubbele.
8. Datsun/Nissan 240Z
De Datsun/Nissan 240Z werd in het begin van de jaren zeventig gelanceerd om te concurreren met Europese sportwagens. Hij had alles om te behagen: een mooi design, een aangename 2.4 liter zescilinder en als kers op de taart een aantrekkelijke prijs.
In de jaren negentig ging hij door een helse periode waarin hij hoofdzakelijk gebruikt werd als basis voor lelijke replica’s van de Ferrari 250 GTO. Gelukkig kwam hij nadien weer positief in de belangstelling. Het is niet ongewoon om exemplaren te vinden tussen 25.000 en 30.000 euro.
9. Citroën HY
Ken je de Franse serie Louis la Brocante nog, die verhalen vertelde over een antiekhandelaar en zijn trouwe Citroën HY? Deze fictiereeks maakte de kleine bestelwagen die symbool stond voor het Frankrijk van de jaren zestig en zeventig plots weer populair.
De ‘Tube’, zoals hij vaak genoemd wordt, is de ideale auto geworden om een foodtruck van te maken, waardoor de prijzen sterk gestegen zijn, tot wel 15.000 à 25.000 euro voor een gerestaureerd exemplaar.
10. Volkswagen Kever
De Volkswagen Kever was alomtegenwoordig in ons land, waar de D’Ieteren Group een van de eerste importeurs in de geschiedenis van het merk was.
Vandaag heeft de Kever zijn verleidingskracht niet verloren, integendeel. Het is een van de populairste oude auto’s bij jonge verzamelaars, die niet aarzelen om hem zowel esthetisch als mechanisch te transformeren. Hierdoor is het wel moeilijk om een mooi exemplaar te vinden onder de 5.000 à 6.000 euro… voor de minder gevraagde modellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be