Volkswagen had reeds ervaring met het ontwerp van de Fridolin voor een aanbesteding van de Duitse posterijen en kon beroep doen op heel wat onderdelen die al voor massaproductie werden gebouwd en dus veelvuldig waren getest. Onder de kap lag een 1,5-litermotor van 44 pk van de Kever, en ook de voorwielophanging kwam van dat model. De bodemplaat werd geleend van de Karmann-Ghia en de achterwielophanging van de Combi.
Het recept sloeg meteen aan: het Duitse leger bestelde een groot aantal voertuigen en de eerste exemplaren werden al vanaf 1969 geproduceerd. Een jaar later volgde eveneens een civiele versie en 1972 werd de 181 ook in de Verenigde Staten gelanceerd waar hij werd omgedoopt tot “The Thing”. In Groot-Brittannië werd hij vanaf 1975 als “Trekker” verkocht en in Mexico werd hij “Safari” genoemd.
Aanvankelijk was de 181 uitgerust met een reductiebak achteraan om zware lasten te kunnen torsen, maar in 1973 schakelde men over op cardanassen, die beter geschikt bleken voor civiel gebruik. De 181 oogt sober, maar is een uniek voertuig omwille van het vierdeurs cabriokoetswerk en de voorruit die men kan neerklappen. Tegen de verwachtingen in kon het model rekenen op een bijzonder heterogeen cliënteel dat deze wagen inzet als een praktisch en veelzijdig vrijetijdsvoertuig. Vandaag kom je hem nog tegen op en in de buurt van stranden over de hele wereld. Hij werd zowel in Duitsland als in Mexico en zelfs Indonesië geassembleerd.
In totaal werden er 90.883 exemplaren gebouwd. In 1983 verdween de 181 discreet uit de catalogi.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be