5 Franse auto’s waar alleen kenners iets van weten

De 5 Franse automodellen uit dit lijstje kent bijna niemand meer. Behalve op onze redactie natuurlijk, waar ze nog een belletje of twee hebben doen rinkelen. En bij jou?

Gepubliceerd op 10 mei 2020
Leestijd : 3 min

Partagez

Monica

Een luxesedan ontworpen door industrieel Jean Tastevin en aangedreven door een 5,6-liter V8 van Chrysler. De Monica was snel (240 km/u), praktisch en zeer goed afgewerkt, maar werd op een slecht moment gelanceerd (in 1973, middenin de oliecrisis) en flopte grandioos. Na amper 20 gebouwde exemplaren in 1974 werd de handdoek in de ring gegooid.

Tracteur Cournil

Cournil, gevestigd in Aurillac, was gespecialiseerd in de productie van off-roadvoertuigen voor agrarisch gebruik. Na de bouw van de Jeeps onder licentie was het bedrijf in 1960 begonnen met de productie van een eigen model, dat bedoeld was om de gebreken van de mythische Amerikaanse 4×4 te corrigeren. Jammer genoeg gingen de boeken toe in 1970 en werden tot 1977 nog maar enkele eenheden gebouwd door de zoon van de oprichter van het merk. Deze laatste heeft de licentie uiteindelijk doorverkocht aan de Portugese fabrikant Umm. In Frankrijk werd het avontuur uiteindelijk voortgezet dankzij Gevram, dat was overgenomen door Simi en door Auverland. De laatse exemplaren dateren van 2004, gebouwd in Portugal.

Advertentie – lees hieronder verder

Reyonnah

De Reyonnah (“Hannoyer” van rechts naar links ) kwam uit de verbeelding van Robert Hannoyer en was een microwagen die in 1950 op het Autosalon van Parijs werd voorgesteld. Opvallend was de vooras van het bakje. Die kon als het ware krimpen (van 1,45 tot 0,75 m) om zo weinig mogelijk ruimte in te nemen. De Reyonnah werd aangedreven door een motor van 170 of 250 cc en bereikte (als je dapper was!) een top van 100 km/u. Geconfronteerd met logistieke problemen sloot het bedrijf vier jaar later de deuren. Slechts 15 exemplaren van deze merkwaardige machine hebben ooit bestaan.

Hobbycar B612

Deze amfibische cabriolet kwam er dankzij de wil van twee mannen: François Wardavoir, een voormalig Renault F1-ingenieur en Serge Desmarais, een investeerder. Hun idee was om een vrijetijdsvoertuig voor vermogende klanten te produceren. De Hobbycar was gemaakt van composietmateriaal en bevatte een 1.9-liter turbodieselmotor van Peugeot. Jammer voor het duo, maar veel klanten werden niet gevonden voor hun Hobbycar, die tal van (elektrische) problemen vertoonde. Na twee jaar productie en een zestigtal kopieën kwam er een abrupt einde aan het avontuur.

Ligier JS2

De Ligier JS2, ontworpen door Frua, werd van 1971 tot 1975 geproduceerd door Ligier, een merk dat je waarschijnlijk kent van de brommobieltjes. Guy Ligier wilde er hulde mee brengen aan zijn pilootvriend Jo Schlesser, die in 1968 overleed, door zijn sportwagen naar hem te vernoemen. De JS2 wordt aangedreven door een 2,7-liter V6-motor van Maserati. Hoewel succesvol in de racerij, is het een commerciële flop geworden met slechts honderd geproduceerde exemplaren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ligier voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.