1. Citroën Traction (1934-1957)
Voorwielaangedreven wagens zijn tegenwoordig in de meerderheid, maar decennia geleden was het omgekeerde waar. Toen Citroën in het begin van de jaren ’30 een model met die architectuur voorstelde, was dat in één woord revolutionair te noemen voor een in massa geproduceerd model.
De Traction Avant was bovendien gezegend met een monocoque – ook weer een zeldzaamheid – alsook met een onafhankelijke ophanging en hydraulische remmen. Last but not least, rolde deze Fransman in de fabriek in Vorst (Brussel) van de band.
2. Volkswagen Kever (1948-1979)
Je moest het maar durven om een Duitse auto te importeren enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog. Deze gok van de Belgische firma D’Ieteren, de eerste importeur in de geschiedenis van Volkswagen, loonde: de Kever verkocht jarenlang als zoete broodjes.
Advertentie – lees hieronder verder
Robuust en gemakkelijk te repareren, bezorgde de Käfer het merk een stevige reputatie. Zijn opvolger, de Golf, was opnieuw een schot in de roos.
3. Citroën 2CV (1948-1990)
Over de 2CV, ook wel 2PK, geit of eend genoemd, is al veel inkt gevloeid en terecht. Dankzij zijn ingenieuze ontwerp was dit een multifunctionele auto die ervoor gezorgd heeft dat veel Belgen de overstap maakten van een twee- naar een vierwieler.
De 2CV was goedkoop, zuinig en eigenlijk ook erg ruim, rekening houdend met zijn beperkte afmetingen. De populariteit van dit model is nooit afgenomen en tegenwoordig wordt er relatief veel geld voor een geit neergeteld.
4. Renault 4L (1961-1992)
De Renault 4L, eeuwige concurrent van de 2CV, nam het concept van laatstgenoemde over maar verschilde door zijn viercilindermotor die stiller en iets efficiënter was. Bovendien was de hatchback ook praktischer.
De 4L deed dienst als gezinswagen, maar ook als bedrijfsvoertuig. Zelfs de overheid gebruikte hem (wie herinnert zich nog de oranje 4L’s van de RTT?). Vandaag de dag staan liefhebbers in de rij om een deftig exemplaar te bemachtigen, ook al bevindt hij zich nog steeds in de schaduw van de 2CV…
5. Honda Civic (1972-…)
Japanse merken hadden het vroeger best moeilijk om Belgische klanten te versieren. Dat veranderde met de komst van de Honda Civic in 1972.
De Civic werd ontwikkeld met het doel om zowel zuinig en emissiearm te zijn, met onder de kap een aluminium motorblok met bovenliggende nokkenas. Dat hij ook goed uitgerust was, heeft ongetwijfeld bijgedragen aan zijn succes in België.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be