1. Meerdere motoren
Gedurende de lange ontwikkeling van de DS hebben de ingenieurs van Citroën verscheidene aandrijvingen met een bijzonder concept getest. Ze bedachten onder andere een zescilinderboxer, water- en luchtgekoeld, een V4 en zelfs een motor in stervorm zoals in sommige vliegtuigen. Uiteindelijk werd een licht herwerkte versie van de goede oude krachtbron van de Traction weerhouden, omwille van zijn gunstige kostprijs.
2. Meedraaiende koplampen
Meedraaiende koplampen, die tegenwoordig op verschillende wagens verkrijgbaar zijn, zijn niet echt een nieuwigheid. Ze doken al op de DS op bij zijn facelift in 1967. Ze werden toen mechanisch bediend door middel van een kabel die toeliet hun richting af te stemmen op de stand van het stuurwiel.
Advertentie – lees hieronder verder
3. Matraszetels
De voornaamste kwaliteit van de DS was zijn buitengewoon comfort. Naast zijn hydropneumatische ophanging, die de meeste oneffenheden in het wegdek wegvaagde, beschikte de Franse berline ook over extreem zachte stoelen met een mousse vulling geleverd door de bekende matrassenfabrikant Dunlopillo. Dit zwevend gevoel dat je vooral op de achterbank kreeg, maakte wel een hele generatie kinderen ziek tijdens de jaarlijkse autovakantie.
4. Praktische varianten
De DS bestond ook als break, waarvan zelfs een ambulanceversie werd afgeleid. Voor meer specifieke behoeften ontwikkelde de Franse specialist Pierre Tissier eveneens een variant met laadbak en een bestelwagen met 6 of 8 wielen.
5. Hydraulische transmissie
Vanaf zijn lancering in 1955 beschikte de DS over een hydraulische versnellingsbak zonder koppelingspedaal. Met de pook achter het stuur kon geschakeld worden, en zo werden de troeven van een automaat en een handgeschakelde transmissie gecombineerd. Destijds leverde dat een ongekend rijcomfort op.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be