5 “vergeten” youngtimer-SUV’s die momenteel zeer gewild zijn

Nu er alsmaar meer nieuwe SUV’s verschijnen, komt er ook steeds meer waardering voor vergeten SUV’s van weleer, uit een tijdperk dat die afkorting nog geen gemeengoed was. Deze 5 youngtimer-modellen winnen momenteel (fors) aan populariteit. Kijk en lees even mee…

Gepubliceerd op 3 april 2019
Leestijd : 2 min

Partagez

1. Golf Country

Gebaseerd op de Golf II, is deze Country waarschijnlijk een van de meest originele modellen die VW ooit heeft geproduceerd. Voor de befaamde “Synchro 4×4” deden de Duitsers beroep op de Oostenrijkse specialisten van Steyr-Puch. Huidige prijzen schommelen tussen 5.000 en € 10.000. Let op het beschermingsrooster vooraan en het reservewiel op de kofferklep!

2. Peugeot P4

Een Mercedes G-Klasse? Helemaal fout want dit is de veel minder bekende Peugeot P4. Al zijn er wel overeenkomsten natuurlijk, zoals ook hier weer de tussenkomst van Steyr-Puch (zie boven). De P4 werd gebouwd voor het Franse leger en beschikt over de motor van de 504 en de versnellingsbak van de 604. Voor een – zeldzaam! – exemplaar voor particulieren moet je tussen  € 8.000 en € 16.000 tellen.

3. Fiat Panda 4×4

Advertentie – lees hieronder verder

De Panda 4×4 bestaat nog steeds, al hebben we het hier natuurlijk over de allereerste generatie. En raad eens wie de Italiaanse ingenieurs hadden belast met de transformatie van een stadsauto naar een formidabele terreinauto? Steyr-Puch natuurlijk! Hun vierwielaandrijving in combinatie met het lage gewicht van de Panda maakte (en nu nog steeds) het leven van heel wat openbare diensten in (zeer) ruige gebieden makkelijker, met name in de Alpen. Huidig prijskaartje: tussen € 2.000 en € 6.000.

4. Suzuki Samurai

De Suzuki Samurai is een echte terreinwagen, net zo stoer als de G-Klasse, de Defender en andere Wranglers maar dan in miniformaat. Een toppertje die bovendien niet zo heel veel kost: reken tussen € 2.500 en € 6.000.

5. Teilhol Tangara

De Tangara was een poging van Teilhol, een klein Frans bedrijfje, om het gat op te vullen dat de Citroën Méhari in 1987 had gelaten. Daarvoor had de firma al – met weinig succes – de Renault Rodeo ontwikkeld, een mislukte concurrent van die beroemde Citroën. Voor de Tangara werd – net zoals voor de Méhari – de 2CV als basis genomen. Zijn grille deed denken aan die van een Jeep, de achterlichten kwamen van een Peugeot 205, de centrale rolbeugel was niet bepaald elegant en het vermogen ondermaats (31 en 52 pk). Inspirerend kon je deze strandauto dus moeilijk noemen, al blijft hij wel een zeldzaamheid. Da’s niet verwonderlijk als je weet dat er maar 1.000 Tangara’s werden geproduceerd. Zijn waarde vandaag: tussen € 5.000 en € 13.000.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.