Wie had in 1970 gedacht dat de Celica zo lang zou meegaan? Niet veel mensen, ook al ging de destijds door Toyota voorgestelde conceptcar met heel wat aandacht lopen. Het was een compacte, lichte, speelse vierzitter voorzien van een viercilinder die toch wel een beetje brak met het imago van het merk, dat bekend stond om zijn ernst.
Succes en continuïteit
Gezien het succes van de eerste generatie kreeg de Celica opvolging. Het TA160-model zorgde in 1985 alvast voor een eerste grote evolutie: vierwielaandrijving en de deelname aan het wereldkampioenschap rally gaven de Celica een welverdiende plaats in het collectieve bewustzijn. Daarvoor zorgden ook de succesvolle 5de en 6de generatie (TA180 en TA2000), waarvan de GT4-versies voor homologatiedoeleinden werden verkocht.
Een teleurstellend einde
De lancering van de laatste generatie Toyota Celica dateert inmiddels al van 1999. Hoewel scherp en modern gelijnd, werd het model voortaan alleen met voorwielaandrijving aangeboden en miste hij karakter, ondanks het niet onaardige maximumvermogen van 192 pk van de T-Sport versie, komende van een 1,8-liter die Lotus voor de Elise gebruikte. Niemand was verrast toen de directie in 2006 besloot om de Celica te schrappen.
Advertentie – lees hieronder verder
Welke toekomst?
Sommige fans beweren dat de GT86, wat in wezen een Subaru BRZ is, de opvolger van de Celica was. In ieder geval was er geen plaats voor twee min of meer gelijkaardige sportcoupés in het gamma (ook al bestond de Celica ook als cabrio). Toch is er “hoop”: in 2017 heeft Toyota de naam Celica namelijk opnieuw laten vallen. Dromen mag dus, zeker omdat de comeback van de Supra evenmin in de sterren geschreven stond.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be