Op 6 oktober 1955 gonsde het van opwinding in Parijs. Het 42ste Autosalon van Parijs in de prachtige setting van het Grand Palais opende de deuren voor het publiek, dat massaal aanwezig was om de laatste nieuwigheden te ontdekken. De auto waar het meest naar uitgekeken werd, was de vervanger van de Citroën Traction, waarvan de eerste spionagefoto’s gepubliceerd werden door L’Auto-Journal. Volgens het toen zeer populaire tijdschrift was de auto in veel opzichten revolutionair.
Eerst en vooral door het ontwerp van Flaminio Bertoni, Citroëns designhoofd en beeldhouwer van opleiding. Dan waren er nog de hydraulische systemen, die op grote schaal werden gebruikt in de mechanica en ontworpen waren om het leven van de bestuurder te vergemakkelijken. Toen de deuren van het Grand Palais eindelijk opengingen, haastte het publiek zich naar de Citroën-stand om de drie tentoongestelde DS-modellen te ontdekken. Een groene berline met een wit glasvezeldak, tentoongesteld op een platform met grind, fascineerde de toeschouwers, die niet aarzelden om de auto vanuit de hoogte te bewonderen.
Schokgolf
Om de schokgolf die de DS veroorzaakte te begrijpen, moeten we naar de context van die tijd kijken. Pas tien jaar na de Tweede Wereldoorlog arriveerde de Franse auto in een Franse samenleving die nog zeer gehecht was aan traditionele waarden. Terwijl de oude Traction al sinds 1934 op de markt was, maakten de dealers van het merk met de dubbele visgraat en hun klanten kennis met een nieuw model met een zeer originele en moderne styling, dat volledig brak met het verleden.
Advertentie – lees hieronder verder
De DS kreeg een hydropneumatische ophanging, remmen (schijven vooraan), een versnellingsbak en een stuurinrichting die wordt ondersteund door een hydraulisch systeem. Kortom, hij symboliseerde de overgang van het stenen tijdperk naar de moderne tijd en belichaamde een Frankrijk dat naar de toekomst keek. De Franse president René Coty, die ter plekke aanwezig was, kon zijn fascinatie voor deze verleidelijke auto niet verbergen. Met een prijs van 930.000 frank was de Citroën niet bepaald goedkoop. Toch waren er aan het einde van de eerste beursdag al 12.000 bestellingen binnen. De levertijden werden met de dag langer en de aantrekkingskracht van de auto bleef groeien.
Unieke uitstraling
De DS was ongelooflijk comfortabel en overtrof alle auto’s van zijn tijd. Hij werd meteen gebruikt door het Elysée en de Franse overheid. Citroën ontwikkelde al snel een eenvoudigere versie, de ID, die toegankelijker was voor een breder publiek. De Franse auto werd een verkoopsucces in Frankrijk en in vele andere landen wereldwijd. Hij verleidde met zijn unieke karakter. Citroën lanceerde een breakversie en een cabriolet.
Enkele mediaverschijningen versterkten zijn aura. Denk maar aan de moordpoging op generaal de Gaulle in Petit-Clamart in 1962, waarbij de chauffeur van de president kon doorrijden hoewel twee banden doorboord waren door kogels, of de rally van Monte Carlo in 1966, waar de vier DS-wagens in de top vier gediskwalificeerd werden omdat hun verlichting niet conform was. Het jaar daarop onderging de DS een facelift en kreeg hij opmerkelijke, meedraaiende koplampen onder het glas. In 1969 volgde uiteindelijk de elektronische brandstofinjectie. Tot 1975 en de komst van zijn vervanger CX, werden 1.455.746 exemplaren van de DS gebouwd.
Thematentoonstelling
De Citroën DS is uiteraard niet vergeten en wordt nog altijd aanbeden door een grote schare fans. Volgend jaar viert hij zijn 70ste verjaardag sinds zijn debuut op het Autosalon van Parijs. Er worden talloze evenementen georganiseerd om deze mijlpaal te vieren. De organisatoren van Rétromobile hebben zojuist aangekondigd dat de DS van 5 tot en met 9 februari 2025 in de schijnwerpers staat.
Op de officiële poster voor het evenement staat de DS Ballons, ontworpen door Claude Puech, een van de hoofdrolspelers bij de lancering van de DS. Deze originele campagne uit 1959 benadrukt het ongeëvenaarde comfort van de auto. Hierop is een DS 19 te zien in de oranje kleur ‘Tortoiseshell blonde’, die op vier grote ballonnen rust in plaats van op zijn wielen. De ballonnen symboliseren de bollen van het oleo-pneumatische nivelleringssysteem van de hydropneumatische ophanging. Alsof de auto op het water zweeft. De foto’s, die een soort avant-gardistisch kunstwerk maken van de DS, gingen de hele wereld rond en droegen bij tot de legende. Hoewel het programma van het evenement nog niet bekend is, wordt het ongetwijfeld een must-see voor fans van dit auto-icoon.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be