In 1933 maakte het Amerikaanse tijdschrift « Popular Science » voor het eerst melding van de uitvinding van geklimatiseerde lucht in een wagen. De toen nog experimentele technologie had nog vijf jaar ontwikkeling nodig vooraleer ze geïndustrialiseerd werd door het automerk Nash, in samenwerking met de koelkastenproducent Kelvinator. Het jaar daarop bood ook Packard een airco optioneel aan.
In de jaren 50 volgde de verdere ontwikkeling van de airco en de democratisering ervan. In 1953 was de Chrysler Imperial het eerste volumemodel dat ermee standaard was uitgerust. Het toestel werd « Airtemp » gedoopt en haalde zijn inspiratie bij de Chrysler Building in New-York. Vanaf 1969 was de helft van de nieuwe wagens op de Amerikaanse markt voorzien van een airco.
In Europa evolueerden de zaken veel langzamer. Aan het eind van de jaren 60 hadden enkel de luxueuze topmodellen (Rolls-Royce, Jaguar, enz.) een airco. Het was wachten tot de jaren 90 op de doorbraak van dit item op de populaire modellen. Vandaag is een airco de norm geworden, in zulke mate dat vele mensen zelfs niet meer zonder kunnen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be