Nadat de productie van de 356 was stopgezet, maakte de 911 een vliegende start. Dit nieuwe model was echter nog niet beschikbaar als cabriolet, maar alleen als “targa”, die Californisch Porsche-dealer John von Neumann onvoldoende “open” vond voor de plaatselijke markt.
Bertone
De man wendde zich tot carrosseriebouwer Bertone voor de ontwikkeling van een cabrioletmodel tegen een maximumprijs van 8.000 dollar. Op basis van een kale 911-romp die rechtstreeks van de fabriek van Zuffenhausen naar Turijn werd opgestuurd, produceerde Bertone een elegante cabriolet met een lijn die geen enkel element van de Duitse sportwagen bevatte. Alleen het verhoogde achterdeel verraadde de aanwezigheid van de flat-6-motor.
1966
De 911 Bertone Roadster werd gepresenteerd op het Autosalon van Genève in 1966, maar maakte geen indruk op het publiek. Er werd zelfs geen enkele bestelling geregistreerd, waarop von Neumann met “zijn” creatie terug naar Californië keerde en besloot om de uitgaven stop te zetten. Deze Bertone Roadster is met andere woorden uniek. Hij bestaat zelfs nog steeds en werd een paar jaar geleden gerestaureerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be