Begin jaren tachtig hadden veel autobouwers het moeilijk, ook Alfa Romeo. Het was op zoek naar een frisse wind na succesvolle modellen die moeilijk vervangbaar bleken. De Alfetta, gelanceerd in 1972, had het einde van zijn levenscyclus bereikt. Op basis van dit model werkte de ontwerpstudio van Bertone aan een nieuw model. Helaas leek de befaamde koetswerkontwerper niet bijzonder geïnspireerd, want de lijnen van wat later de Alfa Romeo 90 zou worden, waren hopeloos saai.
Saai
De Alfa Romeo 90 kreeg een zeer hoekig koetswerk met allerhande plastic. Deze vierdeurssedan straalde niets uit… behalve saaiheid. De achterkant is zonder twijfel het lelijkst, met een grote ruimte voor de nummerplaat boven de lichten, wat het geheel visueel nog zwaarder maakt.
Advertentie – lees hieronder verder
Interessante motoren
Van de Alfetta nam de 90 de transaxle-architectuur over (motor voorin, versnellingsbak op de achteras). Voor de Europese markt werd hij aangedreven door een 2.0-benzinemotor met twee carburators van 128 pk. In sommige landen was hij ook verkrijgbaar met een 2.4-dieselmotor van VM, een 2.0-benzinemotor met injectiemotor en zelfs een 2.5 V6 met 150 pk.
Innovaties
De 90 was het eerste Alfa Romeo-model met ABS. Hij beschikte ook over een draagbare koffer voor documenten (geïntegreerd in het dashboard) en Alfa Control, de voorloper van de huidige boordcomputers. De V6-versie had zelfs digitale instrumenten, een absolute must-have in die tijd. Ondanks de aantrekkelijke technische fiche en contracten met de Italiaanse overheid, dat deze Alfa Romeo bestelde voor de carabinieri, kwam de verkoop niet echt van de grond. Tussen 1984 en 1987 bouwde Alfa Romeo maar 56.428 exemplaren. In 1986 werd het merk overgenomen door Fiat. Een jaar later kwam de Alfa Romeo 164 op de markt, een model dat ontstond uit een samenwerking tussen Fiat, Lancia en Saab.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be