Aan het eind van de jaren ’80 had Audi grote ambities om zich hoger in de markt te positioneren. Op basis van de Audi 100 ontwikkelde het merk de V8-sedan (1988-1994), die zijn eerste uitstapje naar het segment van high-performance luxe sedans betekende. Dit was het resultaat van Ferdinand Piëch, die toen nog niet de baas van Volkswagen was. De V8 was een semi-commerciële mislukking. Maar de A8, die in 1994 op de markt kwam, zou de volgende generatie worden.
In vergelijking met vorige modellen onderscheidde deze grote sedan van 5,03 meter zich door zijn sensuele lijnen en rondingen die hem verfijning gaven. Voor het eerst bij een productieauto innoveerde hij met een volledig aluminium carrosserie, een technologie die een jaar eerder voor het eerst werd getest op het ASF-concept (Audi Space Frame). Deze technische oplossing is meer dan een ingenieurshobby en bespaarde 150 kg in vergelijking met een gelijkwaardige stalen carrosserie.
Geleidelijke evoluties
Met een gewicht van “slechts” 1.500 kg in zijn instapversie, wil de A8 beter presteren dan de concurrentie (vooral de BMW 7 Serie en Mercedes S-Klasse). In het begin was de A8 verkrijgbaar met een 2,8-liter V6 met 174 pk en een 4,2-liter V8 met 300 pk, standaard gekoppeld aan de Quattro-aandrijving en de Tiptronic automatische versnellingsbak. In 1995 kwam er ook nog een kleinere 3,7-liter V8. Deze ontwikkelde 230 pk en was verkrijgbaar met voorwielaandrijving of met het Quattro-systeem. Deze laatste was ook beschikbaar op de A8 2.8 in 1996, met een 30-kleps cilinderkop voor 193 pk. Het jaar daarop verscheen ESP op alle modellen en in 1999 kregen de cilinderkoppen van de V8-motoren vijf kleppen per cilinder, waardoor het vermogen steeg naar 260 pk voor de 3.7 en 310 pk voor de 4.2.
Advertentie – lees hieronder verder
Het jaar 2000 bracht twee zeer belangrijke innovaties: een L-versie met een langere wielbasis (+13 cm) en een nieuwe 6-liter W12-motor met een vermogen van 420 pk, bestaande uit twee gekoppelde VR6-blokken. Deze motor werd later gebruikt in de Bentley Continental GT, nadat hij van de A8 de snelste sedan van zijn tijd had gemaakt.
Koopje!
Mooi, comfortabel en zeer goed gebouwd, de Audi A8 is een uitstekende keuze op de verzamelaarsmarkt. Voor minder dan 10.000 € is het mogelijk een benzinemodel in zeer goede staat te vinden dat niet al drie keer de wereld rond is gegaan! Hoewel de aluminium carrosserie betekent dat deze sedan geen last heeft van roest, is het belangrijk om een auto te kiezen zonder carrosserieschade, omdat reparaties ingewikkeld en duur zijn.
De aandrijflijnen zijn erg sterk, net als de 4-traps automatische versnellingsbak van de eerste modellen. Of je nu kiest voor de zuinigheid van de V6 of de soepelheid en flair van de V8 (vooral de 4.2), het rijplezier is gegarandeerd. Je hoeft gewoon plaats te nemen in het luxueuze interieur van de A8 om dat te beseffen. Als je er een wilt, wacht dan niet te lang: zijn waarde zal geleidelijk stijgen met de mogelijkheid om op “O”-platen te rijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be