Tussen 1989 en 1999 produceerde BMW de eerste 8 Reeks, een grand-touringcoupé die kracht en comfort combineerde. Deze iconische auto inspireerde het Californische Reyn Speed Shop om een gemoderniseerde versie te bouwen. Ze vervingen de originele V12-motor van de 850i door een V10 uit de M5 E60. Het exacte vermogen is onbekend, maar met een grondige revisie en een cilinderinhoud die groeide van 5,0 naar 5,8 liter, lijkt hij meer dan 630 pk te leveren. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Voor extra veiligheid heeft de auto DSC en een moderner ABS-systeem dan het origineel. Verder is hij voorzien van volledig instelbare Moten-vering en 18-duismvelgen van Reyn met een nieuw design.
CSL-look
Door het gebruik van koolstofvezel voor chassis en koetswerk is de 858 CSL (deze restomod dankt zijn naam aan zijn cilinderinhoud), vernoemd naar zijn cilinderinhoud, maar liefst 313 kilo lichter dan het originele model. De lijnen van de 8 Reeks zijn volledig aangepast in CSL-stijl, met bredere wielkasten, het verwijderen van de pop-upkoplampen en opvallende bumpers. Het design van de 858 CSL zit vol verwijzingen naar BMW Motorsport, zoals de geïntegreerde achterspoiler die doet denken aan de M3 E46 CSL en de wielkasten die lijken op die van de M3 E30. De grote luchtinlaten op de motorkap zorgen voor voldoende koeling van de V10-motor.
Advertentie – lees hieronder verder
Modern comfort
Het authentieke dashboard van de 8 Reeks bleef behouden, maar werd aangevuld met bedieningselementen uit de E60 en een modern multimediasysteem. De auto is uitgerust met kuipstoelen uit een E63 M6, compleet met vijfpuntsgordels. De 858 CSL werd voor het eerst getoond op het festival ‘The Quail’ in Californië en stal de harten van zowel het publiek als de jury van de wedstrijd ‘Legends of Autobahn’, waar Duitse oldtimers schitterden. Dankzij de hoge kwaliteit van het werk van Reyn Speed Shop won de auto overtuigend de eerste prijs.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be