Citroën viert de negentigste verjaardag van de Traction Avant, die op 18 april 1934 voorgesteld werd in Parijs. Eerst kreeg de Traction Avant de modelnaam 7, een verwijzing naar zijn fiscaal vermogen in Frankrijk. Dat werd al snel Traction Avant vanwege de vooruitstrevende voorwielaandrijving die in deze auto verscheen.
De Traction Avant was bijzonder omdat hij de modernste technieken van die tijd combineerde. Destijds werd de Traction Avant beschouwd als de veiligste en de comfortabelste auto ter wereld met de beste wegligging. Zijn hele carrière lang stond hij bekend om zijn technologische ontwikkelingen en kreeg hij de bijnaam de ‘auto met honderd patenten’. De kenmerkende aerodynamische vormgeving, geïnspireerd op de Streamline, maakte het al snel tot een emblematisch Citroën-model dat de tand des tijds gemakkelijk doorstond. De auto verscheen ook in talloze films. Van de Traction Avant werden 760.000 exemplaren gebouwd tot in 1957.
Revolutie met 100 patenten
Toen begin 1933 al besloten werd om de in oktober 1932 geïntroduceerde Citroën 8, 10 en 15 te vervangen, wilde André Citroën indruk maken en alle concurrenten voorbijstreven met de lancering van een revolutionaire auto. Zijn doel was om een voorsprong van minstens twee jaar te nemen en zich ook te beschermen tegen de gevolgen van de mondiale economische crisis van begin jaren dertig, die toen in heel Europa voelbaar waren. Deze nieuwe auto moest daarom opvallen met talloze technische innovaties.
Advertentie – lees hieronder verder
De auto kreeg veel nieuwigheden zoals een zelfdragend stalen koetswerk, wat een chassis overbodig maakte en het zwaartepunt flink verlaagde. Andere innovaties waren voorwielaandrijving, een motor met kopkleppen en verwisselbare cilinderbussen, hydraulische remmen, een onafhankelijke ophanging met torsiestaven en een automatische transmissie. Uit tijdgebrek werd de automatische transmissie nog niet in de eerste productiemodellen van 1934 opgenomen.
Overvloed aan innovaties
Naast deze technische innovaties viel de Traction op door een laag koetswerk en aerodynamisch design. De compacte motor- en versnellingsbakmontage zorgde voor een laag zwaartepunt en optimale gewichtsverdeling. De journalisten en bestuurders die voor het eerst met dit model kennis maakten, waren zeer enthousiast over de nieuwe Citroën. Zijn wegligging zette een nieuwe standaard. De motor reageerde snel, de remmen waren krachtig en de veiligheid was geruststellend. Deze kwaliteiten werden voortdurend verbeterd, onder meer door de introductie van tandheugelbesturing in juni 1936. Deze innovaties gaven de Traction destijds een technische voorsprong op alle andere auto’s. In 1955 lanceerde Citroën de DS en begon een nieuw tijdperk voor het merk. De Traction verdween van het toneel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be