Clio V6: Renault met ballen

Vandaag zou het ondenkbaar zijn dat Renault centraal achterin een Clio een dikke V6-motor zou lepelen. Nochtans is dat exact wat het Franse merk twee decennia geleden deed…

Gepubliceerd op 4 januari 2021
Leestijd : 1 min

Partagez

De Clio V6 kwam er naar aanleiding van het honderdjarige bestaan van Renault, een verjaardag die verjaardag in 1998 werd gevierd. Noem het bakje gerust een knipoog naar de legendarische Renault 5 Turbo Maxi.

Geen achterbank

Zowel de koffer als de achterbank werd opgeofferd om plaats te maken voor de omvangrijke 3-liter V6 met 24 kleppen. Dit blok tekende goed voor 285 pk voor de competitieversie en 230 of 255 paarden voor de straatversie.

Drieduizend exemplaren

De prestaties waren navenant en de Clio V6 vereiste een ervaren bestuurder gezien het gebrek aan elektronische hulpmiddelen. Daar tegenover stond een sensationele rijervaring in combinatie met een motortimbre dat bij een veel grotere auto past. Goed twintig jaar na de officiële lancering is deze Renault een bijzonder gezochte klassieker geworden. De exemplaren die nog bestaan, worden voor het dubbele van de oorspronkelijke prijs (ruim 60.000 euro) verkocht. Alles bij elkaar werden er tussen 2000 en 2005 ongeveer 3.000 stuks van gebouwd.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.