In 1973 werd Amerika hard getroffen door de eerste oliecrisis, toen de prijzen van dit zwart goud naar omhoog schoot. De V8-motor was de norm, en er moesten nieuwe oplossingen worden gevonden om het reizen energiezuiniger te maken. Toen kwamen Geraldine Elizabeth Carmichael en haar bedrijf, Twentieth Century Motor Car Corporation. Met een ingenieursdiploma fascineerde deze alleenstaande moeder (weduwe) van 5 kinderen Amerika met haar innovatieve auto: de Dale. Het model had 3 wielen, woog slechts 500 kg en bevatte een tweecilinder motor met een vermogen van 40 pk. De carrosserie was gemaakt van Rigidex, een synthetisch materiaal dat sterker was dan staal. Carmichael beweerde zelfs dat ze een crashtest had uitgevoerd, met een snelheid van 50 km/u, zonder enige lichamelijk letsel op te lopen!
Opkomst en ondergang
De Dale kon een topsnelheid halen van 135 km/u te halen en verbruikte slechts 3,5 l/100 km. Het concept trok een aantal investeerders aan, die heilig geloofden in de innovatieve technologie van de Twentieth Century Motor Car Corporation. En alsof dat nog niet genoeg was, was Geraldine Elizabeth Carmichael uitgesproken en overtuigend. Haar bedrijf, gevestigd in Burbank, Californië, beweerde klaar te zijn om de concurrentie aan te gaan met de Big Three, GM, Ford en Chrysler. In 1975 was de prijs van de Dale bekend: $ 2.000, dezelfde prijs als dat van een vrij goedkope auto. Bestellingen werden geplaatst, aanbetalingen stroomden binnen en er werd snel een bedrag van $ 30 miljoen verzameld. Dit ongelooflijke succes trok de aandacht van de “California Department of Corporations en California Department of Motor Vehicles“, die een onderzoek opende. De officiële instantie weerhield de Twentieth Century Motor Car Corporation ervan om nog meer aanbetalingen te ontvangen, omdat het hoofdkantoor van het bedrijf slechts een klein kantoor bleek te zijn met enkele ingenieurs. De gebouwen in Burbank bleken leeg te zijn, en de huur werd niet meer betaald. Erger nog, het prototype van de Dale bleek niet te rijden en de motor, afkomstig van een generator, was niet eens verbonden met de wielen!
Advertentie – lees hieronder verder
Helemaal niets…
En dat is nog niet alles, want de California DMV kon geen gegevens van Carmichael vinden in de burgerlijke stand. Uit het onderzoek bleek dat de auto in werkelijkheid was ontworpen door een zekere Dale Clifft, een ingenieur die in zijn garage een auto had ontwikkeld op basis van een BMW R69-motorfiets. Clifft was benaderd geweest door Carmichael, en begon te werken voor de Twentieth Century Motor Car Corporation. Er werd hem 3 miljoen dollar beloofd als dividend, maar Clifft besefte snel dat Carmichael frauduleuze bedoelingen had. Zo aarzelde ze bijvoorbeeld niet om extra details te verzinnen (waaronder het “revolutionaire” materiaal waaruit de carrosserie was gemaakt) om de Dale te verkopen. Ze probeerde een prototype te bouwen, maar zonder enig succes.
Ongelooflijke onthulling…
Carmichael verdween met haar secretaresse naar Texas en ging verder haar scam. Zo kondigde ze twee andere modellen aan: de Revelle en de Vanagen, een zeer futuristische break. Daar slaagde ze erin om nieuwe investeerders aan te trekken en 3 miljoen dollar op te halen bij lokale investeerders. Maar het tij keerde toen de FBI een onderzoek startte en de twee vrouwen spoorloos verdwenen. Het federale onderzoeksbureau deed toen een ongelooflijke ontdekking: Geraldine Elizabeth Carmichael was eigenlijk een man genaamd Jerry Dean Michael, bekend door meerdere frauduleuze zaken, veroordeeld in 1962 en sindsdien voortvluchtig! Zijn secretaresse, Viviann Barrett-Michael, was in werkelijkheid zijn vrouw en de moeder van zijn 5 kinderen!
Wending
In april 1975 werd Carmichael/Michael gearresteerd en veroordeeld voor fraude. De transgender oplichter werd opgesloten in Californië, waar ze in beroep ging tegen haar veroordeling omdat ze niet naar een mannen- of vrouwengevangenis kon gaan. In 1980 werd ze op borgtocht vrijgelaten en verdween opnieuw. Het verhaal had daar kunnen eindigen, maar een eenvoudige tv-show genaamd “Unsolved Mystery” had interesse in het verhaal. Wonder boven wonder herkende een getuige haar als Kathryn Elizabeth Johnson, een bloemist in Dale (Texas)! Terug naar de gevangenis (voor mannen, hoewel ze door de rechtbank als vrouw werd beschouwd), waar ze uiteindelijk voorwaardelijk werd vrijgelaten in 1989. Carmichael/Michael, overleden aan kanker in 2004, drukte haar stempel op de geschiedenis van de Amerikaanse auto met haar ongelofelijke oplichterij. Het prototype van de Dale wordt tentoongesteld in het Petersen Museum, waar de legende veel bezoekers fascineert. En hoewel dit ongelooflijke verhaal je misschien doet glimlachen, lijkt het erop dat dit soort scam nog steeds bestaat. Kijk maar naar het aantal startups dat wonderen belooft aan potentiële investeerders, zowel in de wereld van elektrische auto’s als supercars, die allemaal geen stand houden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be