Toen Bond in de late jaren zestig werd overgenomen door Reliant in de late jaren ’60, was een nieuw product nodig om weer op de rails te komen. Dat is de Bug geworden, een kleine auto met een glasvezelcarrosserie ontworpen door Tom Karen (die de beroemde Raleigh Chopper bouwde) en Ogle Design.
Aangezien hij maar drie wielen had, werd de Bond Bug door de Britse overheid als een motorfiets aanzien, wat bijvoorbeeld geen autobelasting betekende. Krachtig kon je hem niet noemen: zijn 700 cc viercilindermotor (later 750 cc) ontwikkelde 29 pk (later 34 pk), wat zijn topsnelheid net boven 120 km/u.
De oranje kleurstelling was de enge mogelijkheid aangeboden door de fabrikant. Van een versie met het stuur aan de linkerkant is het nooit gekomen.
Een Bond Bug kostte begin de jaren zeventig nieuw £ 629, wat bijna zoveel was als een “echte” auto. Op vier jaar tijd werden dan ook maar 2.268 kopers gevonden op de Britse markt.
Vandaag is de Bond Bug een cultobject uit een ander tijdperk. De mooiste exemplaren wisselen voor ongeveer €15.000 van eigenaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Video: Car Mad Mike / YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be