Sommige auto’s hebben echt niet veel te bieden als ze worden gelanceerd. De Citroën LN is daar een duidelijk voorbeeld van. Het model werd geïntroduceerd in 1976, in het kielzog van de CX. In die tijd had Citroën een goede reputatie, maar het merk stond in 1974 aan de rand van het bankroet, wat leidde tot een zeer onevenwichtig gamma.
Met Peugeot
Om een enorm sociaal drama te vermijden, dwong de Franse staat Citroën toenadering te zoeken tot Peugeot. Daarop werd het merk volledig geïntegreerd in 1976. Deze periode volgde ook op de oliecrisis: er moesten nu kleinere modellen geproduceerd worden die minder brandstof verbruikten. Je kan al raden wat er daarna gebeurde: de LN moest er snel komen en mocht niet veel kosten.
Herdoopt
De Citroën LN is in feite niets meer dan een herdoopte Peugeot 104 ZS Coupé. Alleen logo’s werden aangepast. Citroën was zich bewust van deze aanpak en beloofde bij de lancering van dit model dat het de eerste en laatste in zijn soort zou zijn. Het merk hield zijn woord… tot in 1996 de tandem 106/Saxo werd onthuld.
Advertentie – lees hieronder verder
Goedkoop, maar niet geliefd
De Citroën LN zal een rampzalige carrière kennen. Hoewel hij goedkoop is, slaat hij helemaal niet aan. Als overmaat van ramp is ook de betrouwbaarheid dramatisch, vooral wat de mechaniek betreft. Citroën moest de feiten onder ogen zien en ondanks de snelle montage van een krachtigere motor verdween de LN in 1979 van het toneel. Toch kreeg hij nog een opvolger met de LNA (zie foto onder), die een moderne motor had (een 1.1 viercilinder in plaats van de boxer van de 2PK).
Na een verkoopperiode van 10 jaar zijn er slechts 350.000 stuks verkocht, wat voor zo’n lange carrière en zo’n klein model (met dus kleine marges) een echte mislukking is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be