De laatste “echte” Bugatti was een regelrechte flop

In het begin van de jaren 50 was Bugatti op sterven na dood. Met het Type 101 hoopte het merk het hoofd boven water te kunnen houden. Deze wagen was echter op technisch vlak voorbijgestreefd en kon jammer genoeg niet de redding brengen.

Gepubliceerd op 15 februari 2021
Leestijd : 1 min

Deel

In 1951 besloten Roland Bugatti en Pierre Marco een nieuwe wagen te lanceren om het avontuur van het merk dat in 1910 werd opgericht, verder te zetten. Het Type 101 was gebaseerd op een aangepast chassis van de 57 (dat wel al uit 1934 dateerde), voorzien van een overjaarse achtcilinder-in-lijn met dubbele nokkenassen die goed was voor 150 pk, of zelfs 190 pk na de montage van een compressor. Deze krachtbron was gekoppeld aan preselectieve Cotal versnellingsbak met vier verhoudingen.

Jammer genoeg is vernieuwing willen brengen met overjaars materiaal nooit een goed plan. Daarnaast zorgde de hoge prijs van de wagen, die verkocht werd als naakt chassis waarop nog een koetswerk moest worden voorzien, gecombineerd met de slechte economische context ervoor dat het Type 101 een flop werd met slechts 8 geproduceerde exemplaren. In 1962 was het spel uit en werden de fabriek en alle werktuigen verkocht aan Hispano-Suiza.

Op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Bugatti voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.