Bricklin SV-1
De in Canada gebouwde Bricklin SV-1 ontsproot uit het brein van de zakenman Malcolm Bricklin, de stichter van Subaru of America. Deze wagen moest de veiligste uit zijn tijd worden. Maar door een fundamenteel slecht concept en financieel gesjoemel liep het avontuur al mis na twee jaar (1974-1976), na een productie van bijna 3.000 exemplaren.
DeLorean DMC-12
De DeLorean DMC-12 is vooral bekend geworden door zijn filmoptreden in “Back to the Future”, maar ook het bijzondere verhaal van deze wagen en zijn bedenker John DeLorean waren voer voor een boeiend filmscenario. De gewezen nummer 2 van General Motors droomde er namelijk al lang van een eigen wagen op de markt te brengen. Deze golden boy was extreem mediageniek en ijdel, maar had toch heel wat factoren in zijn avontuur onderschat. De DMC-12 had namelijk af te rekenen met heel wat kinderziekten en bleek onbetrouwbaar. DeLorean raakte in financiële moeilijkheden en belandde zelfs in de cel in het kader van grootschalige drughandel. In 1982 ging het bedrijf failliet, wat leidde tot het ontslag van 2.500 personen. In totaal waren er 9.200 wagens gebouwd.
Advertentie – lees hieronder verder
Quasar Unipower
De Quasar Unipower ontsproot uit de verbeelding van de Frans-Vietnamese artiest Quasar Kahn en maakte gebruik van de mechaniek van de Mini met automaat. Deze stadswagen werd gebouwd van ‘67 tot ‘69 door de kleine Engelse constructeur Unipower. Hij leek meer op een veranda op wielen dan een “echte” auto en werd slechts in een kleine oplage geproduceerd. Vandaag zijn er nog maar 6 exemplaren “in leven”.
Swallow Doretti
Van deze roadster met een vrij geslaagde lijn werden slechts 276 exemplaren gebouwd tussen 1954 en 1955. De Swallow Doretti werd in Groot-Brittannië bedacht en gebouwd met Amerikaans kapitaal. Maar dit project boezemde de baas van Jaguar angst in, omdat hij vreesde dat deze wagen, die door een van zijn filialen werd gebouwd, een concurrent zou worden voor zijn eigen producten. Jammer, want de Swallow Doretti had zeker zijn kwaliteiten.
Tucker Sedan “Torpedo”
Autoliefhebber Preston Tucker bedacht in 1948 de wagen van zijn dromen. Met de hulp van enkele investeerders ontwierp hij de Tucker Sedan, die de Torpedo werd genoemd en die barstte van de technische innovaties. Jammer genoeg werd hij het slachtoffer van een proces dat werd aangespannen door de Commissie voor Beurstoezicht, wellicht onder impuls van de drie grote constructeurs uit die tijd: Ford, GM en Chrysler. Er werden slechts 47 exemplaren geproduceerd.
Zelf op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be