Oméga-Six heeft een fascinerende geschiedenis. Om die te kennen, moeten we teruggaan tot het einde van de 19de eeuw en in de voetsporen treden van Gabriel Daubech, een houtzager met een uitzonderlijk leven.
Hoewel hij nauwelijks kon lezen, werd Daubech een van de rijkste mannen van Frankrijk door een exclusief contract te tekenen met de Chemins de Fer du Nord voor de levering van boomstammen voor de heropbouw van het spoorwegnet na de Eerste Wereldoorlog.
De man maakte snel fortuin, leefde in stijl en ging om met de meest prominente persoonlijkheden van die tijd. Volgens de legende zou Ettore Bugatti, de oprichter van het gelijknamige merk, hem hebben overgehaald om zijn eigen sportwagen te bouwen. Hij huurde daarop ingenieur Eugène Marius Gadoux in en richtte in 1922 het merk Oméga-Six op. Het duurde echter nog tot 1928 voordat deze kleine fabrikant een al even kleine reeks auto’s presenteerde, waaronder de 3-liter ‘Competition‘ met een kort chassis.
Einde verhaal
De Competition gooide in 1929 hoge ogen tijdens de Grand-Prix Féminin de Montlhéry met Hellé Nice aan het stuur, die niet alleen zeer goed met de auto kon rijden maar ook bekend stond als model en zelfs naaktdanseres.
Advertentie – lees hieronder verder
Andere races waaraan de Oméga-Six deelnam, waren jammer genoeg niet succesvol: tijdens twee edities van de 24U van Le Mans moest forfait worden gegeven en Oméga-Six ging roemloos ten onder in 1932, na amper voertuigen te hebben geproduceerd (naar het schijnt slechts 50 exemplaren per jaar). Om het allemaal nog erger te maken, liep Daubech syfilis op en stierf hij in 1945 in een psychiatrische instelling.
Terug naar de orde van de dag nu. Er wordt binnenkort namelijk een prachtige roadsterversie van de Oméga-Six uit 1930 geveild. Deze wagen werd regelmatig ingezet voor wedstrijden, wisselde verschillende malen van eigenaar en werd uiteindelijk eigendom van Serge Pozzoli, een van de allereerste autoverzamelaars van Frankrijk.
Uitgerust met een 3-liter zescilindermotor met dubbele, bovenliggende nokkenassen en een Cozette-compressor, ontwikkelt deze vierwieler ongeveer 150 pk, wat 92 jaar geleden natuurlijk enorm veel was.
Het bijzonderste aan dit exemplaar is dat het de enige Oméga-Six is waarvan het bestaan bevestigd kan worden. Pozzoli had geluk dat hij nog een identieke motor kon bemachtigen… en ook dat is de enige overblijver van zijn soort.
Wat mag dat kosten?
Zoals je kan raden, zal een liefhebber begin volgende maand ontzettend veel euro’s moeten uitgeven om de Oméga-Six mee te mogen nemen. We kunnen voorlopig alleen maar raden maar het hoogste bod, al schat veilinghuis Aguttes de waarde ervan tussen de 400.000 en 500.000 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be