Alfa Romeo
1994 was een belangrijk jaar voor Alfa Romeo, met de komst van de 145 en 146, stijlvolle compacte auto’s gebaseerd op het Fiat Tipo-platform. Aanvankelijk uitgerust met de boxermotoren van de 33, kenden deze auto’s met hun originele design enig succes.
In datzelfde jaar lanceerde Alfa Romeo ook de GTV-coupé en de Spider, auto’s met een innovatief design dat de behoudsgezinde klantenkring enigszins deed schrikken. Onder de motorkap lag een 150 pk 2-liter Twin Spark-motor, en het jaar daarop kwam er een 3.0 V6 met 192 pk.
Advertentie – lees hieronder verder
Aston Martin
De DB7 stofte het verouderde imago van Aston Martin af en opende nieuwe horizonten voor het merk. Aan het begin van zijn carrière was hij gebaseerd op een Jaguar-platform en had hij een 3,2-liter zescilinder-in-lijnmotor met een vermogen van 335 pk. Later kwam er een V12 in de DB7 Vantage.
Audi
Het merk met de ringen presenteerde in 1994 twee modellen die het begin van een nieuw tijdperk zouden inluiden: de A4 en de A8. De A4 moest de verouderde 80 vervangen en bood een ruime keuze aan benzine- en dieselmotoren, waaronder de beroemde TDI, die zeer geliefd was in België.
De tweede auto was veel prestigieuzer en innoveerde met zijn volledig aluminium carrosserie, waardoor hij lichter was. Er waren V6- en V8-benzinemotoren verkrijgbaar, die in 2001 werden aangevuld met de beroemde W12 die ook bij Bentley te krijgen was.
De RS2 werd ontwikkeld in samenwerking met Porsche en gebouwd in de fabriek in Stuttgart. Hij was gebaseerd op de 80 Avant. Zijn 2,2-liter 5-cilinder turbomotor leverde 315 pk en was daarmee de krachtigste auto die Audi tot dan ooit gebouwd had.
BMW
Om autokopers weg te halen bij de Volkswagen Golf, kortte BMW de 3 Reeks in en noemde hem Compact. Het resultaat was niet geweldig, maar het was ook geen complete mislukking. Onder de motorkap bevonden zich enkele van dezelfde motoren als in de 3 Reeks, en het was de 323ti Compact die de top van het gamma vormde.
In 1994 vernieuwde BMW ook de 7 Reeks en bracht een statige berline op de markt die voor het eerst een geïntegreerde GPS had. Deze elegante en klassieke auto werd gelanceerd met 6-cilinder, V8- en V12-benzinemotoren en een 6-cilinder dieselmotor.
Ferrari
De 355, die de 348 verving, was zonder twijfel de mooiste Ferrari van de jaren 90. Zijn atmosferische 3,5-liter V8 ontwikkelde 380 pk en was de eerste van het merk met 5 kleppen per cilinder. De 355 introduceerde ook de gerobotiseerde F1-versnellingsbak met peddels achter het stuur.
Fiat
Voordat hij voor BMW ging werken, werkte ontwerper Chris Bangle voor Fiat. Aan hem hebben we de Coupé te danken, een ontwerp dat tot op de dag van vandaag de meningen verdeelt. Over smaken en kleuren valt niet te twisten, maar hij heeft in ieder geval de verdienste niemand onverschillig te laten. Deze auto, gebouwd door Pininfarina, had 4- en 5-cilinder benzinemotoren.
30 jaar geleden had Bertone de Punto in een nieuw jasje gestoken, waardoor de Punto-cabriolet een leuke, betaalbare auto werd die probleemloos plaats bood aan 4 personen. De benzinemotoren werden overgenomen van de gewone Punto.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be