Voor de Tweede Wereldoorlog telde Frankrijk meerdere topconstructeurs die hun auto’s over de hele wereld verkochten. Bugatti, Delage en Delahaye waren grote namen. In die tijd was het de gewoonte om een kaal chassis te kopen en het daarna te laten inkleden door een koetswerkbouwer. Net als in de kledingindustrie stonden bepaalde ambachtslieden bekend om hun haute couture. De auto’s waren vaak unieke creaties, een manier voor de rijke eigenaars om op te vallen.
Figoni & Falaschi was een prominente koetswerkbouwer. Het bedrijf werd in 1935 in Boulogne sur Seine opgericht door twee Italiaanse immigranten, Giuseppe Figoni en Ovidio Falaschi. Het maakte al snel internationaal naam door van A tot Z elegante en sportieve carrosserieën te ontwerpen voor de meest modieuze auto’s van dat moment. Figoni & Falaschi onderscheidde zich van de concurrentie, waaronder grote namen als Chapron, Saoutchik, Pourtout, Franay en Letourneur et Marchand, met zijn kenmerkende waterdruppelvorm.
Kunstwerk
De bijzondere en omvangrijke zijvleugels gaven een ongeëvenaarde indruk van beweging, sierlijkheid en snelheid. De voorste en achterste wielkasten werden opgevuld met spatbordbeschermers, de voorruit stond steil naar achteren en de deurgrepen werden mooi in het koetswerk geïntegreerd, zoals bij veel auto’s vandaag.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit Streamline-ontwerp was echt ongelooflijk. Laten we niet vergeten dat alles toen nog gedaan werd zonder computers, van het ontwerp van de eerste plannen tot de uiteindelijke productie door plaatwerkers, die eenvoudige metaalplaten gebruikten om deze fantastische rondingen te creëren. Het geheel rustte op een essenhouten frame. Figoni & Falaschi maakte in die tijd ook naam met zijn ingenieuze wegklapbare daksystemen, die veel complexer waren dan een eenvoudig stoffen dak en eleganter omdat ze onzichtbaar waren.
Verbazingwekkende knowhow
Volgens sommige specialisten hadden de vakmensen van het Franse bedrijf meer dan 2.000 werkuren nodig om het volledige koetswerk te bouwen. Al in de jaren 1930 gebruikten ze nitrocelluloselakken om glanzende metaaltinten te produceren, waarbij ze tot twee of drie kleuren aanbrachten om de complexe lijnen van de ontwerpen van Figoni & Falaschi tot hun recht te laten komen.
Lang voor de moderne marketing begrepen de koetswerkbouwers dat het belangrijk was om hun creaties in te schrijven voor de beste concours d’élégance en om samen te werken met modeontwerpers om de uitmuntendheid van hun vakmanschap te benadrukken. Helaas kwamen de Franse luxemerken na de Tweede Wereldoorlog allemaal in de problemen. Figoni & Falaschi stopte met zijn koetswerkactiviteiten in 1955 en werd… een Lancia-dealer.
Gered van de sloop
Een van de mooiste creaties van het bedrijf, gebaseerd op een Delahaye 135 M-chassis uit 1938, wordt door Gooding geveild in Pebble Beach. Deze auto, die misschien wel miljoenen waard blijkt, heeft een interessante voorgeschiedenis. Hij werd nieuw besteld door de Algerijnse importeur van het merk en is een van de amper elf auto’s met een prachtig torpedokoetswerk (roadster), waarvan er vandaag nog maar vijf over zijn. Chassis 49169 werd begin jaren negentig in de Algerijnse bergen gevonden door een Franse enthousiasteling.
De auto was in slechte staat, maar zijn prachtig koetswerk bleek nog compleet en was gelukkig nog niet versneden door de schroothandelaar waar de auto stond. De auto keerde daarna terug naar Frankrijk, waar hij een restauratie onderging die zijn uiterlijk bijna volledig veranderde. Bij een tweede opfrisbeurt werden de originele carrosseriepanelen hersteld. Daarna werd hij gekocht door een Zwitserse verzamelaar en in het zwart gespoten, een kleur die zijn vele rondingen nog meer laat schitteren, versterkt door een opvallende rode streep.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be