Oldtimers

Deze Ford GT40 is niet wat je verwacht

Onder de carrosserie van deze glorieuze Ford GT40, een race-icoon uit de jaren ’60, ligt geen woeste V8 maar een 800 pk sterke elektromotor…

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 26 jun. 2022 | Leestijd: 2 min

Everrati, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, is gespecialiseerd in het ombouwen van oldtimers naar elektrische auto’s. Het bedrijf heeft een behoorlijke staat van dienst, met op zijn palmares enkel stroom lustende Porsches 911, Land Rover Series IIA’s en zelfs Pagoda’s van Mercedes. Het nieuwste wapenfeit van de handige Britten is nog een beetje ongewoner: een Ford GT40 replica gebouwd door Superperformance LLC.

Kenners zien dat we hier met een MKII te maken hebben, hetzelfde model dat furore maakte tijdens de 24 uur van Le Mans in 1966. Hij wordt zodanig trouw aan het origineel beschouwd dat men eerder over een ‘voortzetting’ van de GT40 spreekt. Zijn chassisnummer begint zelfs met dezelfde letters als dat van de originele modellen uit de sixties.

Advertentie – lees hieronder verder

Vloeken in de kerk

De ziel van de GT40 is natuurlijk zijn ronkende 7-liter V8-motor, goed voor ongeveer 485 pk. Die moest er – jammer genoeg – uit van Everrati, om plaats te maken voor een elektrisch blok dat bijna dubbel zoveel vermogen oplevert (800 pk, en evenveel koppel uitgedrukt in Nm). Impressionant, zeker rekening houdend met het feit dat deze EV slechts 1.320 kg op de weegschaal legt.

Maar…

Het lage gewicht van deze elektrische sportwagen kwam er natuurlijk niet zomaar. Onderin ligt namelijk een kleine batterij van amper 60 kWh, wat hem een beperkte autonomie van 201 km oplevert… als je rustig rijdt. Daar tegenover staat dan weer dat zijn 700V-architectuur snelladen mogelijk maakt. Een kanttekening: volgens de fabrikant duurt het toch nog steeds 45 minuten om de batterijcapaciteit van 20 naar 80% te krijgen. Kortom, wie met deze ‘Ford’ op uitstap wil, zal aardig wat lunchpauzes moeten nemen en hopen dat er tijdens de tocht voldoende snellaadpalen vrij zullen zijn.

Om de pijn enigzins te verzachten, is dit beest natuurlijk wel snel uit de voeten, met een geclaimde  0-100 km/u-tijd van minder 4 seconden. Ook leuk is dat Everrati eraan heeft gedacht om hem met een geluidsgenerator (tot 110 dB!) te voorzien die niet alleen het gebrul van de V8 maar zelfs het geluid van schakelen – wat voor alle duidelijkheid niet gebeurt – nabootst. N(i)et echt…

Beelden: Everrati

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon