Hoewel BMW ruim honderd lentes telt, kende het in al die tijd ook enkele belangrijke tegenslagen, vooral na de Tweede Wereldoorlog, toen Duitsland werd verwoest en het land in tweeën werd gedeeld.
Vanaf 1945 zou Duitsland het nog een goede vijftien jaar moeilijk hebben. Niet alleen de inwoners, maar ook bedrijven, waaronder autoconstructeurs, kregen het zwaar te verduren. Een goed voorbeeld daarvan is de VW Kever die uitgerekend door de Britten nieuw leven werd ingeblazen. Zonder Majoor Hirst, zou het merk vandaag niet bestaan…
Financiële moeilijkheden
De financiële moeilijkheden van de burgers zetten uiteraard een rem op de autoverkoop, wat de constructeurs ertoe dwong om de zaken anders aan te pakken door bijvoorbeeld kleine auto’s te bouwen.
Dit gebeurde in Frankrijk, waar de Renault 4CV maar ook de Citroën 2PK als zoete broodjes verkocht. Eenzelfde verhaal zagen we in Duitsland, waar de merken moesten inspelen op de nieuwe situatie. In Duitsland zou een gamma zeer kleine dwergauto’s op de markt komen, zoals de Gutbrod, de Lloyd, de Zundapp, de Goggomobil en de… BMW. Want ja, ook een prestigemerk moet zich naar de marktvraag plooien.
Advertentie – lees hieronder verder
Ommekeer
Na de oorlog werd Duitsland letterlijk geplunderd door de geallieerden, die de productielijnen opeisten als oorlogsherstel. Zo besloot de Britse vliegtuigbouwer Bristol auto’s te gaan produceren en het merk lanceerde in 1947 de 400, die slechts een nauwelijks gecamoufleerde versie was van de BMW 326.
Om te kunnen overleven moest BMW zelfs fietsen en steelpannen gaan produceren. Vervolgens zou het merk overstappen naar de productie van motorfietsen en het was wachten tot 1950 vooraleer BMW de 501 lanceerde.
Dit barokke model bleek al enkele maanden na zijn lancering een mislukking te zijn. Het einde van de miserie was nog lang niet in zicht, want zijn opvolgers: de 502, 503 en 507 ondergingen hetzelfde roemloze lot.
Hulp uit Italië
Pas in 1955 begreep de BMW-directie eindelijk de situatie en vooral wat de markt nodig had. Er werd een samenwerkingsovereenkomst gemaakt met het Italiaanse Iso die de piepkleine Isetta – die als BMW 600 door het leven ging – onder licentie zou gaan bouwen.
Dat werd een succes want van de Isetta, ook wel “Motocoupé” genoemd, werden in het eerste productiejaar 10.000 exemplaren gebouwd en hij zou vervolgens marktleider worden in het segment van de dwergauto’s. Het probleem was dat de winstmarge op dit model te klein was, waarop men besloot om een groter en krachtiger vierzitter te ontwikkelen.
Los van de deur vooraan, had hij recht op een zijdeur, wat tot dan ongezien was. Deze aanpassingen dreven echter de prijs dermate op dat het model slechter ging verkopen en al in 1959 van het toneel verdween.
Tweede poging
In het kielzog van deze 600, lanceerde BMW de 700 waarbij men tal van onderdelen uit de 600 (platform en motor) kon hergebruiken. Het zou een commercieel succes worden, want het vreemde design werd vervangen door een intelligent en modern ogend sedankoetswerk van de hand van Italiaans designer Michelotti.
Voor BMW was dit een meesterlijke zet, want de financiële moeilijkheden waren van dien aard dat Mercedes op het punt stond het merk met de propeller over te kopen.
De 700 bracht eindelijk geld in de la waardoor BMW de middelen kreeg om de 1500 “Neue Klasse” te ontwikkelen. Die laatste zou vanaf 1961 alles veranderen, maar zonder de Isetta zou BMW nooit uit het slop zijn geraakt en zou het vandaag wellicht één van de vergeten merken zijn. Wie had dat gedacht?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be