Het wordt vaak vergeten, maar de eerste auto’s reden inderdaad op stoom. De eerste stoomauto werd rond 1760 ontworpen door de jezuïet Ferdinand Verbiest aan het hof van de Chinese keizer Kangxi. Stoomvoertuigen zoals locomotieven werden in Europa al 100 jaar eerder ontwikkeld dan voertuigen met verbrandingsmotoren. Toch duurde hun bestaan niet lang, omdat ze zeer inefficiënt en te omvangrijk waren. Water en kolen werden daarom weer vergeten.
Een origineel idee
Toch heeft het idee van een stoomauto zijn weg teruggevonden in de geest van een Engelsman, Frank Rothwell. Hij besloot zijn Land Rover uit 1967 aan te passen en zijn verbrandingsmotor te verruilen voor een stoommachine. Een echt gek project! Maar waar komt dit idee vandaan?
Frank Rothwell is een vertederend personage dat zich al meerdere keren heeft weten te onderscheiden met andere projecten. De man voer vorig jaar bijvoorbeeld alleen op de Atlantische Oceaan om 1,3 miljoen euro op te halen om de ziekte van Alzheimer te bestrijden. Op zijn 70e heeft Rothwell nog een ijzersterke gezondheid en houdt hij ervan om originele ideeën uit te voeren. De ombouw van zijn Land Rover op stoom kwam bij hem op na het bezoek aan een tentoonstelling over… stoom!
Advertentie – lees hieronder verder
Kit Foden
Frank Rothwell schafte zich vervolgens een Foden-kit uit 1910 aan, een stoomvrachtwagen uit het begin van de 20e eeuw waarvan het gewicht en de omvang nogal leken op die van het motorblok van de Land Rover. Natuurlijk mag je van deze transformatie geen wonderen verwachten: de bruikbaarheid van de Land Rover is aanzienlijk afgenomen terwijl zijn snelheid niet meer dan 20 km/u bedraagt. Maar het maakt niets uit: deze prestatie is echt uniek (en bezorgt ons een glimlach), en bewijst dat de stoomauto nog niet (helemaal) dood is…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be