Het lastenboek bepaalde: schuifdeuren voor een vlotte toegang, 2m³ laadvolume, 40 kilogram nuttig laadvermogen, directe toegang tot de laadruimte vanaf de bestuurderspost en compacte afmetingen om ook de smalste steegjes van de Duitse dorpjes te kunnen bereiken. Dit was het resultaat: de Type 147 Fridolin, gebouwd op het chassis van de Karmann Ghia en aangedreven door de 1.200 cc motor van de Kever.
Nog nooit een “Frido” gezien?
Dat is normaal. Ten eerste werden er maar een 7.000-tal exemplaren van geproduceerd tussen 1964 en 1974. Verder deed de bestelwagen enkel dienst bij de Duitse en Zwitserse postdiensten, en enkele andere bedrijven waaronder Lufthansa. En tenslotte had de Fridolin door kostenbeperkingen geen roestbescherming gekregen, waardoor de meeste exemplaren intussen tot stof zijn vergaan. Naar schatting blijven er vandaag nog amper 200 Fridolins over.
Op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be