Deze miskende VW leefde in de schaduw van de Combi

Begin jaren ’60 zocht de Duitse post een kleine bestelwagen voor de dagelijkse postbedelingen. Bij Volkswagen waren alleen de te grote legendarische T1 en de niet zo praktische Kever beschikbaar. Daarop besloot de constructeur een voertuig op maat te maken.

Gepubliceerd op 22 februari 2021
Leestijd : 1 min

Partagez

Het lastenboek bepaalde: schuifdeuren voor een vlotte toegang, 2m³ laadvolume, 40 kilogram nuttig laadvermogen, directe toegang tot de laadruimte vanaf de bestuurderspost en compacte afmetingen om ook de smalste steegjes van de Duitse dorpjes te kunnen bereiken. Dit was het resultaat: de Type 147 Fridolin, gebouwd op het chassis van de Karmann Ghia en aangedreven door de 1.200 cc motor van de Kever.

Nog nooit een “Frido” gezien?

Dat is normaal. Ten eerste werden er maar een 7.000-tal exemplaren van geproduceerd tussen 1964 en 1974. Verder deed de bestelwagen enkel dienst bij de Duitse en Zwitserse postdiensten, en enkele andere bedrijven waaronder Lufthansa. En tenslotte had de Fridolin door kostenbeperkingen geen roestbescherming gekregen, waardoor de meeste exemplaren intussen tot stof zijn vergaan. Naar schatting blijven er vandaag nog amper 200 Fridolins over.

Op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.