Piero Dusio, de stichter van het merk, wou de ultieme wagen creëren. Daarom bouwde hij een aluminium koetswerk dat op een buizenchassis werd gemonteerd, een voor die tijd revolutionaire techniek die het voordeel had zeer licht te zijn. Bovendien was het geheel ook zeer aerodynamisch. Het koetswerk was namelijk getekend door Vignale (al werd de fakkel doorgegeven aan Pininfarina) die gebruik maakte van een windtunnel om de best mogelijke Cx te bekomen.
Jammer genoeg was de Cisitalia véél te duur om goed te verkopen. Bovendien had Piero Dusio op dat moment ook een borgstelling betaald om zijn goede vriend Ferdinand Porsche vrij te krijgen nadat die na afloop van de oorlog door de Franse autoriteiten achter de tralies was gedraaid. Dat leidde tot een faillissement in 1952. De zeer zeldzame Cisitalia 202 (men spreekt van een waarde tussen 300.000 en 500.000 €) met zijn fraaie lijn is zelfs de enige tentoongestelde wagen in het MOMA in New-York.
Zelf op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be