Op de sociale netwerken wekten de gepubliceerde foto’s van de Porsche 910 van AEcars, een Porsche-specialist gevestigd in Izegem, heel wat enthousiasme op. Het moet gezegd worden dat deze auto met zijn gifgroene koetswerklak niet onopgemerkt blijft. De 910 werd gebouwd tussen 1966 en 1967 en was ontwikkeld voor uithoudingsraces, wegraces zoals de Targa Florio of heuvelklims.
Onder de motorkap zat een 2-liter 6-cilinder-boxer die 220 pk ontwikkelde of een 2,2-liter 8-cilinderboxer goed voor 270 pk. Op de bochtige circuits deed de lichtheid en het weggedrag van deze auto wonderen en de 910 onderscheidde zich dan ook in prestigieuze evenementen zoals de 1000 km van de Nürburgring. In totaal werden 15 exemplaren (of 19 afhankelijk van de bronnen) geproduceerd.
Binnenkort onder de hamer
De auto van AEcars verscheen in verschillende artikels in de Vlaamse media omdat deze zeldzame wagen zal worden geveild bij Sotheby’s, na een eerdere transactie tussen de voormalige eigenaar, gevestigd in België, en de handelaar.
De minimumverkoopprijs is niet vermeld, maar de auto zou gemakkelijk enkele honderdduizenden euro’s kunnen opbrengen. Het bijzondere van deze Porsche 910 is dat het een van de 3 exemplaren ter wereld is die gehomologeerd zijn om op de openbare weg te rijden. En dat maakt hem uiteraard extra uniek!
Advertentie – lees hieronder verder
Restomod voor zijn tijd
Het verhaal is mooi, maar sommige details hebben ons ertoe aangezet om meer te weten te komen over deze auto. In feite werd hij gebouwd door de gerenommeerde specialist van het merk uit Stuttgart, PS Automobile, in de vroege jaren 2000 op basis van de overblijfselen van een originele 910, die vrijwel volledig gesloopt was na een ongeval.
Er werd toen besloten om deze wagen te laten homologeren voor gebruik op de openbare weg. Het duurde bijna 3 jaar om dat voor elkaar te krijgen bij de Duitse bevoegde instanties. Uitgerust met een “Flat 6”-motor van de 911 RSR, moest de 910 ook een katalysator krijgen.
Het chassis moest worden verlengd en richtingaanwijzers moesten worden geïnstalleerd om aan de huidige normen te voldoen. Met een cilinderinhoud van 3,8 liter ontwikkelt de motor 360 pk en bereikt de Porsche een topsnelheid van ongeveer 350 km/u.
Met een gewicht van zo’n 700 kg heeft hij de geperforeerde schijfremmen van een 911 Turbo, die ruim voldoende zijn gezien zijn zeer lage massa. Tegenwoordig zouden we deze realisatie een restomod noemen, omdat deze 910 helemaal opnieuw is gebouwd en is geoptimaliseerd voor probleemloos gebruik vandaag. Zal deze aanpak de bieders behagen?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be